HAL is spil in overnamebod op Dockwise

Als de overname van Dockwise slaagt – waar het naar uit ziet – wordt Boskalis veel meer dan alleen een baggeraar.

Het overnamebod van baggeraar Boskalis op offshorebedrijf Dockwise heeft een hoog vestzak-broekzak-gehalte. Investeringsmaatschappij HAL is bereid haar belang van belang van 31,7 procent in Dockwise te verkopen aan Boskalis, waar HAL voor 33,7 procent in zit.

Zo blijft de beursgenoteerde investeringsmaatschappij, grotendeels in handen van familie Van der Vorm, actief in de maritieme dienstverlening. De banden tussen Boskalis en HAL gaan langer terug dan het belang van de Rotterdamse investeerder in Dockwise.

HAL stapte in 1989 in de baggeraar uit Papendrecht. Boskalis was toen net gered van een faillissement door een bankenconsortium. In de 23 jaar dat Boskalis onderdeel uitmaakt van de beleggingsportefeuille van HAL steeg de waarde van het aandeel van omgerekend 1,80 euro in 1989 tot 28 euro vandaag. Op het hoogtepunt van de aandelenmarkt voor de financiële crisis was een aandeel Boskalis 42,70 waard. Tel daar het dividend bij op en het wordt duidelijk dat Boskalis eenlucratieve bezitting is voor HAL. De Rotterdamse investeringsmaatschappij heeft ook belangen in andere bedrijven die eveneens verwant zijn aan de maritieme dienstverlening. Anthony Veder (een belang van 64 procent) is een rederij gespecialiseerd in gastankers. Atlas Services (45 procent) levert personeel aan olie- en gasmaatschappijen en rederijen. Daarnaast investeert HAL onder meer in opticienketens (zoals Pearle), de media (FD Media) en kantoorinrichting (Ahrend en Gispen).

De investering van HAL in Dockwise uit Breda stamt uit oktober 2009. Dockwise gaf toen nieuwe aandelen uit om schulden te financieren die het bedrijf had opgebouwde in de jaren daarvoor, toen het in handen was van 3i. De Britse private-equityfirma had het Bredase bedrijf voor 780 miljoen euro gekocht, van onder andere het Nederlandse offshorebedrijf Heerema. In de jaren dat Dockwise in Britse handen was groeide het bedrijf flink. De omzet steeg van 250 miljoen dollar in 2006 tot 456 miljoen in 2008. Het bedrijfsresultaat steeg in die periode van 102 miljoen dollar tot 225 miljoen dollar. De grootste klapper was een samengaan met SeaLift. De combinatie van Dockwise en Sealift kreeg een notering op de beurs in Noorwegen, maar 3i behield een aanzienlijk belang van 26 procent. In 2009 kwam daar een notering aan het Damrak bij.

Ook nadat de 3i was uitgestapt bleef Dockwise via overnames groeien. Afgelopen zomer ontbrandde een overnamestrijd om Fairstar, een bedrijf uit Rotterdam met eveneens een Noorse notering dat gespecialiseerd is in het vervoeren van zware ladingen. Fairstar verzette zich lang tegen de overname maar ging uiteindelijk overstag.

Ook Boskalis heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten. De Papendrechtse baggeraar nam Smit Internationale over. Mocht Boskalis er in slagen Dockwise over te nemen, wat gezien de huidige stand van zaken aannemelijk is, dan moet langzaamaan getwijfeld worden de soortnaam baggeraar van toepassing is. Boskalis kan dan veel meer dan baggeren: bouwen, bergen, vervoeren en slepen. Met andere woorden: Boskalis wordt het manusje van alles voor de grote olie- en gasmaatschappijen op zee.