Rechter oordeelt: Continental niet aansprakelijk voor ramp Concorde

FILE - In this July 25, 2000, file photo, a firefighter sprays water on the debris of an Air France Concorde plane after it crashed into a hotel shortly after takeoff in Gonesse, France, outside of Paris. A French appeals court is expected to decide on Thursday, Nov. 29, 2012, whether to uphold a manslaughter conviction against Continental Airlines for the crash over a decade ago of an Air France Concorde that killed 113 people. Continental Airlines, Inc. and one of its mechanics were convicted in 2010.(AP Photo/Ministry of Interior/Civil Security, Joachim Bertrand, Pool, File) Bij het ongeluk met de Concorde op 25 juli 2000 kwamen 113 mensen om het leven. Foto AP / Joachim Bertrand

Een Franse beroepsrechter heeft de veroordeling wegens dood door schuld voor de ramp met de Concorde in 2000 tegen luchtvaartmaatschappij Continental Airlines vernietigd. Continental Airlines, twee van zijn werknemers en een oud-kernlid van de directie van de Franse burgerluchtvaart zijn door het beroepshof van Versailles allen ontslagen van rechtsvervolging voor de crash die op 25 juli 2000 vlakbij Parijs plaatsvond, waarbij 113 doden vielen. Dat meldt persbureau AFP.

De Amerikaanse luchtvaartorganisatie werd in 2010 nog veroordeeld tot een boete van 200.000 euro en moest een miljoen euro aan schadevergoeding betalen aan Air France wegens imagoschade. De rechtbank oordeelde toen dat de vliegtuigmaatschappij Continental schuldig was aan de ramp. John Taylor, onderhoudsmonteur bij Continental, werd toen ook schuldig verklaard. Hij kreeg een boete van 2.000 euro en een voorwaardelijke celstraf van vijftien maanden opgelegd. De monteur zou begin juli 2000 op de luchthaven van Houston gebrekkig onderhoud hebben gepleegd aan het toestel van Continental.

De maatschappij werd veroordeeld wegens dood door schuld omdat een stuk metaal, dat eerder van een vliegtuig van Continental was afgevallen, het vliegtuigongeluk met de Concorde van Air France zou hebben veroorzaakt. De Concorde reed daar met hoge snelheid overheen tijdens het opstijgen. Toen het stuk metaal opvloog, scheurde de brandstoftank. Bij het ongeluk op het Parijse vliegveld Charles de Gaulle kwamen alle 109 inzittenden om het leven, evenals vier mensen op de grond.

De veroordelingen zijn nu in beroep verworpen. De beroepsrechter oordeelde dat hoewel technici van Continental fouten hebben gemaakt, dit niet voldoende is om hen en Continental wettelijk aansprakelijk te houden voor de doden.