Agenda theater

Annie

En weer loopt het goed af. De kleine Annie krijgt de vader en moeder die ze zich wenst en met de economische crisis lijkt het ook wel in orde te komen. In de nieuwe, fonkelende versie van regisseur John Yost is het wederom lastig weerstand te bieden aan de Broadway-flair van de musical Annie, met dat blij makende happy end en de showmuziek die zo geraffineerd in de stijl van de jazz age werd geschreven. Tegenover de aan Annie klevende zoetigheid staat in deze fleurig vormgegeven versie meer dan genoeg gehaaid amusement. Dit is een feelgoodmusical in de ware zin van het woord, om na de finale neuriënd naar buiten te komen en waarachtig even te denken dat het morgen allemaal beter zal gaan.

Inl: theaterhits.nl

Antigone

Regisseur Michiel de Regt levert met deze Antigone zijn meesterproef af. In een wit, beweegbaar decor, dat Kreons paleis voorstelt, krijgt het conflict fatale dimensies. De muziek van componist Phil Mills weerspiegelt de gemoedsbewegingen: nu eens de kille ratio van Kreon, dan de gevoeligheden van Antigone, prachtig vertolkt door Alejandra Theus. Een mooi accent dat Bart Klever als Kreon legt is zijn angst voor Antigones emotionele inzet. Kreon kan zichzelf nog zo almachtig voelen, zijn ondergang dreigt. Dit is toneel op zijn mooist.

Inl: toneelschuur.nl

Hij gelooft in mij

Hij heeft het Jordaan-vibrato, de schommelpas, de ontwapenende oogopslag, het hulpbehoevende in zijn blik, de koppigheid – hij heeft het allemaal. Martijn Fischer is in de hoofdrol van Hij gelooft in mij, de musical over André Hazes, één en al geloofwaardigheid. En zo respectvol als Fischer zijn rol speelt, is ook de musical zelf. De liedjes zijn fraai verdeeld over de personages en vormen één geheel met de handeling. In de genuanceerde regie van Ruut Weissman is meeslepend muziektheater gemaakt.

Inl: musicals.nl

Mightysociety10

In een hotelbar in Surabaya ensceneert Eric de Vroedt een ontmoeting tussen een vader en zijn van hem vervreemde zoon. De vader is stervende, maar klampt zich vast aan zijn veertig jaar jongere Aziatische vriendin. De superieur acterende Hein van der Heijden wankelt over de speelvloer, onmin zoekend met zijn zoon en ex-vrouw. Alles wat zij misten, schenkt hij zijn exotische minnares. In de droomachtig gespeelde eindscène komen vader, moeder en zoon samen. Een heilig moment, zo broos gespeeld dat de ontroering groots is.

Inl: mightysociety.nl

Laatste kans: Lebensraum

Waar vind je in het theater ongeëvenaarde fysieke virtuositeit? En dan geen knap uitgevoerde bewegingen, acrobatische toeren of danspasjes, maar griezelig perfecte goocheltrucs, verbluffende slapstick en onmogelijke capriolen. Bij Jakop Ahlbom. Zijn nieuwste voorstelling Lebensraum is geïnspireerd op de stomme films van Buster Keaton uit de jaren twintig. Ahlbom won er de mimeprijs 2012 mee. Op 4 december eindigt de tournee met een laatste voorstelling in de Stadsschouwburg Amsterdam.

Inl: jakopahlbom.nl; ssba.nl