Agenda film

Surrealistische films

Naar aanleiding van de tentoonstelling Into the Labyrinth houdt Garage Rotterdam een avond van de surrealistische film. De tentoonstelling toont sporen van het surrealisme in het werk van acht hedendaagse kunstenaars. Na een korte inleiding door curator Hans van der Ham worden vier surrealistische films vertoond, waaronder Entr’acte (1924) van René Clair en Un chien andalou (1928) van Luis Buñuel en Salvador Dalí.

30 nov 20.00 uur, Garage Rotterdam. www.garagerotterdam.nl

Cloud Atlas

Cloud Atlas is een film over troost en over van alles en nog wat. Er zijn zes tijdlijnen, die zich tussen 1849 en 2346 op diverse continenten en werelden afspelen, en tientallen acteurs die in al die verhaallagen in talloze vermommingen dubbelrollen spelen. Ze zijn slaven en meesters, piraten, plutocraten en paupers. Soms herken je ze alleen maar bij een bepaalde belichting of vanuit een onverwachte hoek. Het resultaat is een multidimensionaal filmisch mozaïek, een cybervariant op Ovidius’ Metamorfosen, die in de Amerikaanse pers liefkozend een mindfuckfilm wordt genoemd. En dat is het.

Trouble with the Curve

Een honkbalfilm die deels een antwoord is op Moneyball. In die film ontketende Brad Pitt een revolutie in het honkbal door spelers te reduceren tot kille statistieken. Deprimerende managerslogica: als hoogbejaarde honkbalscout Gus belichaamt Eastwood nu de intuïtie en honkbaltradities die Moneyball zo grof opzij schuift. Je kunt een falende pitcher afschrijven om een nieuwe te zoeken op ‘interweb’, gromt Gus. Je kunt ook gewoon zijn moeder laten overkomen, want die knul mist haar. Zoiets moet je aanvoelen. Trouble With The Curve houdt zich staande met mager materiaal, en dat is de verdienste van Eastwood en de sterke cast.

Cave of Forgotten Dreams

Werner Herzogs documentaire Cave of Forgotten Dreams lag bijna twee jaar op de plank, voordat de film nu eindelijk de bioscoop bereikt. Geeft niet: de rotstekeningen in de grot van Chauvet in Frankrijk die hij mocht filmen zijn 32.000 jaar oud. Dan maakt die paar jaar ook niet uit. Herzog gebruikt de digitale 3D-techniek om de kijker de illusie te geven dat hij de grot daadwerkelijk kan betreden, en er een poosje kan ronddwalen. Ondertussen filosofeert Herzog er vrijelijk op los op de voice-over – hij is veelvuldig zelf in beeld, terwijl hij ondertussen ook nog als zijn eigen geluidsman functioneert.

100 jaar Hollywood

Dit jaar is het precies honderd jaar geleden dat de studio’s van Universal en Paramount zich vestigden in Hollywood. EYE viert het eeuwfeest van de droomfabriek met een speciaal programma rond de sterren, regisseurs en producenten die het publiek bij miljoenen naar het witte doek wisten te lokken. 100 jaar Hollywood brengt ruim vijfentwintig klassiekers bij elkaar: van de vroege vliegeniersfilm Wings, Charlie Chaplins Modern Times en Billy Wilders Sunset Boulevard tot aan Grease en Avatar, de succesvolste film aller tijden.

1 dec t/m 5 jan. www.eyefilm.nl