Wat gebeurt er met mijn oude telefoonnummer?

Wat gebeurt er met mijn oude telefoonnummer als ik een mobieltje met een nieuw nummer krijg? Gaat mijn oude nummer dan naar iemand anders, vraagt Elselien van Dieren (22) uit Ommen.

„Ik heb van de KPN het oude telefoonnummer van meneer Vermunt gekregen toen ik een abonnement bij die prutsers heb afgesloten. Nu word ik vaak gebeld door onbekenden die meneer Vermunt zoeken”, schrijft iemand op internetforum fok.nl. „Zoiets heb ik ook gehad”, antwoordt een ander. „Alleen had ik toen het oude faxnummer van Van Gend & Loos.”

Er zijn meer van dat soort verhalen op internet te vinden: bij een nieuw aangeschaft mobieltje blijkt een tweedehands nummer meegeleverd. Tot ergernis van de nieuwe eigenaar, die te pas en te onpas door wildvreemden wordt gebeld.

„Dat komt inderdaad heel sporadisch voor”, zegt een woordvoerder van Tele 2. „Alle telecombedrijven hergebruiken oude nummers. Dat kan niet anders, want het totaal aantal beschikbare mobiele nummers is beperkt. Overigens kunnen klanten met deze klacht gewoon een nieuw nummer van ons krijgen.”

Een woordvoerder van Vodafone zegt dat elke aanbieder bepaalde reeksen telefoonnummers toegekend heeft gekregen. „Zo weet je dat een nummer dat begint met bijvoorbeeld 06 27 van origine een Vodafone-nummer is. Wanneer een klant eerst een contract heeft bij Vodafone, daarna naar KPN gaat en zijn nummer meeneemt en daarna zijn contract opzegt, dan komt het nummer weer in bezit van Vodafone.”

Het is dus heel goed mogelijk dat je oude 06-nummer in handen komt van een nieuwe eigenaar. De meeste providers houden een ‘afkoelingsperiode’ van zes maanden aan voordat ze een oud nummer hergebruiken. „Zo hebben klanten ruimschoots de gelegenheid contactpersonen te informeren over hun nieuwe mobiele nummer”, laat T-mobile weten.

Van de 51 miljoen uitgegeven mobiele nummers zijn er momenteel 21,7 miljoen in gebruik. Providers hebben dus nog altijd bijna 30 miljoen nieuwe en tweedehands nummers ‘op de plank’ liggen.

Ook een vraag voor deze rubriek? Mail naar vraag@nrc.nl