Weg met die appel

Een jong Nederlands bedrijfje transformeert de lichtgevende Applelogo’s tot bomen en gezichten.

Loop een bibliotheek, universiteit of kroeg binnen en de lichtgevende appeltjes schijnen je tegemoet. Was een laptop van Apple lange tijd iets voor een kleine groep creatievelingen, inmiddels wint het computermerk overal terrein. Het bedrijfje Uncover verzet zich op ludieke wijze tegen de Apple’isering van de samenleving door de lichtgevende logo’s in de vorm van een appel uit te snijden tot bomen, gezichten en andere figuren.

„Apple maakt de beste computers ter wereld, maar wordt daardoor een beetje overheersend”, vindt bedenker Victor van Doorn (25). Er bestonden al stickers om je Applelogo te personaliseren, door bijvoorbeeld een ‘Sneeuwwitje met open mond’ ernaast te plakken. Vorig jaar besloot Van Doorn de mogelijkheden te onderzoeken om iets te doen met het lichtgevende scherm achter het logo.

Dat bleek niet gemakkelijk. Van Doorn: „Apple gebruikt lijm in plaats van schroeven en maakt zijn laptops steeds dunner”. Een lasersnijder van 2.000 watt is nodig om het aluminium uit te snijden. Eerst durfden „dappere vrienden” het aan om hun laptop onder handen te laten nemen. Al gauw schreven technologieblogs erover en stroomden de bestellingen binnen.

Momenteel werken vijf mensen voor Uncover, verschillende kunstenaars ontwerpen de figuren. Een persoonlijke uitsnede op je laptop kost minimaal 400 euro. Apple zelf is ambivalent over Uncover. Van Doorn ontmoette onlangs een vertegenwoordiger van het merk. De Appleman was enthousiast over de creativiteit, maar toen Van Doorn voorstelde samen een expositie te organiseren, veranderde hij van toon: „Zoiets kan Apple niet doen.” Van Doorn: „Ze willen volledige controle houden over het uiterlijk van hun product.”

www.uncovermac.com