Na jaren van tegenslag heeft Noord/Zuidlijn nu geld ‘over’

Had de Noord/Zuidlijn de afgelopen jaren steeds te maken met financiële tegenvallers, de gemeente Amsterdam houdt nu tientallen miljoenen euro’s over uit het risicopotje voor de metrolijn, zo meldt de NOS. Het geld was gereserveerd voor tegenvallers bij de aanleg, maar nu het boren bijna klaar is, is de kans daarop minimaal.

Station Vijzelgracht en boortraject naar Rokin met boormachine Molly. De boormachine komt daar naar verwachting dit weekend aan. Foto Hollandse Hoogte/ Ge Dubbelman Station Vijzelgracht en boortraject naar Rokin met boormachine Molly. De boormachine komt daar naar verwachting dit weekend aan. Foto Hollandse Hoogte/ Ge Dubbelman

Had de Noord/Zuidlijn de afgelopen jaren steeds te maken met financiële tegenvallers, de gemeente Amsterdam houdt nu tientallen miljoenen euro’s over uit het risicopotje voor de metrolijn, zo meldt de NOS. Het geld was gereserveerd voor tegenvallers bij de aanleg, maar nu het boren bijna klaar is, is de kans daarop minimaal.

Voordat twee jaar geleden werd begonnen met boren, liet de gemeente een analyse maken van de grootste risico’s. Op basis daarvan zette de gemeente ongeveer 200 miljoen opzij voor tegenvallers. Daar is nu nog 50 miljoen van over.

Nu deze week het boren wordt afgerond - de laatste boormachine moet nog zo’n zestig meter tot het nieuwe station Rokin en komt daar naar verwachting dit weekend aan - is de kans op grote tegenvallers wel een beetje voorbij. Een deel van het overgebleven risicopotje wordt opnieuw opzij gezet voor het vervolg van het project. Want de metrolijn is waarschijnlijk pas in 2017 klaar. De rest van de gelden zullen terugvloeien in de gemeentekas.

Nog genoeg riskante werkzaamheden

De verantwoordelijk wethouder Wiebes zal volgende maand voorstellen hoeveel er nog nodig zal zijn. Volgens Wiebes komen er nog andere risicovolle werkzaamheden aan, zoals de aanleg van de elektronica in de metrotunnel.

De metrolijn viel de afgelopen jaren steeds duurder uit door verkeerde berekeningen en onvoorziene verzakkingen van huizen aan de Vijzelgracht en bijvoorbeeld de kademuur bij het Damrak. De gemeente kreeg uiteindelijk te maken met miljardenoverschrijdingen van het budget. In de eerste raming zou de lijn anderhalf miljard euro kosten, inmiddels is dat al opgelopen tot ruim drie miljard. De overgebleven gelden zijn in dat licht bezien dan ook relatief.