Grenzen vervagen en de vrouw draagt ook een snor

Vrouwen zijn aan de snor. Geen vlassig lijntje of een dikke borstel, maar juist de Poirot-variant met fier opkrullende punten is opgepikt als modeaccessoire. Hij wordt massaal afgedrukt op T-shirts, leggings, linnen tassen, ringen en plaknagels en bungelt aan armbanden, kettinkjes en zonnebrillen. Als interieuritem doet ie het overigens ook goed: we signaleerden al mokken, asbakken, onderzetters, klokken, kussenslopen, rietjes en zelfs peper- en zoutsetjes versierd met bovenlipbegroeiing.

Op de bovenlip van de (modieuzere) man mag de snor al seizoenenlang blijven staan. De hipster kwam er – zoals wel vaker – als eerste mee. Nu staat die bekend om z’n voorliefde voor ironie: eerder bombardeerden hipsters al de nerd en de opa tot stijlicoon. Dus de snor – waarvan het imago de afgelopen twintig jaar flink in het slop zat: alleen Duitse porno-acteurs en een enkele buschauffeur gingen er nog mee over straat – is geen onverwachte keuze.

Daarnaast sluit de snor mooi aan op de huidige mode, zegt Andrea Wiegman, oprichter van trendbureau Second Sight. „Retro is hip en daar past de snor goed bij. Je ziet dat er steeds meer ouderwetse barbershops en scheersalons geopend worden.”

Maar waarom vrouwen nu ook met de snor aan de haal gaan? „De grenzen tussen man en vrouw zijn aan het vervagen”, zegt modetrendwatcher Truus Dokter. „Mannen kopen steeds meer crèmes, besteden veel tijd aan hun haar en dragen gerust roze kleding en bloemenprints. Ook zie je steeds vaker androgyne modellen die de ene keer als vrouw afgebeeld worden en de andere keer als man. Zelfs de Hema liet een mannelijk model een beha aanprijzen. Dus waarom zouden vrouwen niet met snorren rondlopen?”

Maar Dokter ziet ook serieuzere oorzaken. „Er is een nieuwe emancipatiegolf gaande van andersdenkenden die zich afzetten tegen het grote geld en de macht van politici en economen. Met die krulsnor ridiculiseer je de hoge heren op een ludieke manier.”

Het is maar de vraag of de tienermeisjes – die de snor het fanatiekst omarmd hebben – zo antikapitalistisch ingesteld zijn. Als we op straat de 19-jarige Nienke aanspreken over haar grijze sweater waarop een joekel van een krulsnor prijkt, blijkt er geen diepgravende motivatie achter haar aankoop schuil te gaan: „Snorren zien er gewoon geinig uit.”

In Next trend gaan we opzoek naar het verhaal achter hedendaagse trends.