Snacks en slow food voor de intellectuele honger

TED-conferenties draaien om vernieuwing. Dus moet Jim Stolze zijn TEDx in Amsterdam, komende vrijdag, ook blijven vernieuwen.

Er staan 1.300 TED talks online. Deze week was de miljardste view. Waarom is TED zo succesvol?

Jim Stolze, oprichter van TEDx Amsterdam: „Het bewijst gelukkig dat mensen op internet meer zoeken dan flauwe dans- en huisdierfilmpjes. Er is wereldwijd een intellectuele honger waarvoor TED en TEDx snacks en slow food serveren. TED is groot geworden door mond-tot-mondreclame. Sociale media hebben dat nog versterkt. ”

Leiden de talks op het web tot blijvend diepere inzichten?

„Dat hangt van de spreker af. Het is als met een goed boek. Als je eenmaal iets op een bepaalde manier hebt gezien, is het lastig het nog op de oude manier te zien. De blijvende inzichten zie ik eerder ontstaan door lokale TEDx-evenementen. Daar zie je mensen in de zaal of aan de bar nieuwe samenwerkingen smeden. Dan vergeet iedereen even z’n eigen belang, de functie op je visitekaartje.”

Is TED anders dan andere evenementen met inspirerende sprekers, zoals het World Economic Forum?

„TED en TEDx zijn ‘onbespoten’ – niet politiek, commercieel of religieus. Een geweldig interessant grijs gebied, iets wat de Rotary bijvoorbeeld graag wil zijn, maar online nooit heeft kunnen beetpakken. Kijkers en bezoekers hebben gemeen dat ze op zoek zijn naar oplossingen voor problemen waar we allemaal mee te maken hebben. Dat werkt besmettelijk enthousiasmerend.”

Dit jaar verschuift de opzet van TEDx Amsterdam subtiel van inspiratie naar uitvoering. In de Stadsschouwburg wordt vrijdag tijdens de vierde conferentie de prijs uitgereikt voor ‘inspirerende ideeën met een positief effect op gewone levens’. De slimme windturbine waarmee elk huis energie kan opwekken. Een methode om leer uit palmbladeren te maken. Een test op prostaatkanker met ultrageluid. Dit zijn drie van de tien projecten in de finale.

Het motto ‘Ideas Worth Spreading’ is ingewisseld voor ‘Ideas Worth Doing’.

„In 2009 ging het er nog om ideeën een podium te geven. Wij waren trots dat drie van onze sprekers doorgingen naar TEDGlobal [in Edinburgh, red.]. In het tweede en derde jaar zagen we dat ideeën alleen niet genoeg zijn. TED is nog steeds een briljant ideeënplatform, maar de uitvoering zal altijd lokaal zijn. Daarom krijgen sprekers sinds twee jaar de kans om met het publiek te zien hoe ze samen verder kunnen met een project.”

Hoe kom je van ‘worth doing’ naar ‘doing’?

„Dit jaar hebben we een competitie gehouden, met technische universiteiten en bedrijven. Dat leverde een fantastische lijst innovatieve projecten op, die we in workshops hebben aangescherpt, waarna er tien finalisten overbleven. Op 30 november geven we twee ideeën extra spreektijd. Na vier jaar is er een netwerk van ‘TEDx-denkers’. ING’ers die nu al samenwerken met KPN’ers omdat ze elkaar hebben ontmoet bij TEDx. Ze kijken verder dan hun eigen business case, ze kijken naar een gezamenlijke value case. Dat willen we naar een hoger niveau tillen. Laatst hebben we vier sprekers van TEDxBinnenhof [dit jaar voor het eerst gehouden, red.] met groot succes aan tafel gezet met relaties van ING – een voorbeeld van wat het bedrijfsleven kan doen voor hemelbestormers en vrijdenkers.”

Heeft TEDx in Amsterdam een andere status dan in, zeg, Tripoli?

„Ik heb eerder dit jaar vijf maanden in het Midden-Oosten doorgebracht om daar TEDx-events te promoten. Een TEDx in Tripoli heeft een heel ander effect op je dan een in het Westen. De basis van vrijheid is hardop mogen denken over je toekomst. In sommige landen is dat nieuw, iets om stil bij te staan en te vieren.”

Verliest de formule met alle TED-evenementen niet aan onderscheidend vermogen?

„Het is simpel: hoe meer TEDx hoe beter. Hoe meer ideeën, hoe beter. Ideeën kunnen mensen op andere gedachten brengen, systemen veranderen. Daarom zal TEDx nooit exclusief of gelimiteerd zijn.”

Is dat zo? Je kunt alleen op uitnodiging naar de Stadsschouwburg.

„Als je een mooi publiek hebt, staan de sprekers in de rij. De helft van de 600 bezoekers nodigen we actief uit: dwarse denkers, toppers uit de wetenschap, young potentials bij bedrijven. Daarnaast hebben we een lijst met duizenden geïnteresseerden. Die wordt wekelijks bekeken. En verder zenden we de hele dag live uit naar een aantal viewing parties bij universiteiten, openbare gelegenheden en enkele sponsors.”