Recensie-overzicht Expositie

Permeke. T/m 20 jan, Paleis voor Schone Kunsten, Brussel. Inl: bozar.be

NRC HandelsbladBozar brengt het werk van de nog altijd te onbekende Vlaamse Permeke samen met het flamboyante, erotische werk van Marlene Dumas en met gigantische atmosferische landschappen van Thierry de Cordier. De vergelijking met twee van die totaal verschillende kunstenaars is ambitieus, gewaagd, en werkt wonderbaarlijk goed.

De VolkskrantPermeke blijft wie hij was: een boerenschilder van het sentimentele soort. Zijn kunst zit vol schoffelende knechten, moeders met baby’s op de arm en armoedige lui die zich ’s avonds rond de olielamp hebben verschanst. Expressionisme, inderdaad, maar toch vooral ook erg karikaturaal. ***

Het Financieele Dagblad Maar juist als je denkt de schilder op een trucje te hebben betrapt, word je weer aangenaam verrast. Door twee laveloze Drinkebroers die vertederen door de manier waarop ze aan elkaar hangen. Heerlijke tentoonstelling.