Hebben we het nou alweer over Linda?

Deze week verscheen de honderdste Linda. Jildou van der Bijl (41) is, met naamgever Linda de Mol, hoofdredacteur van de grootste Nederlandse glossy. „Linda krijgt de kritiek om haar oren, niet ik.”

Linda

„Rozemarijn de Witte die het blad Linda. in 2004 bedacht, heeft met Linda de Mol op school gezeten. Zij wist dat Linda veel slimmer en leuker is dan iedereen toen dacht. Dat ze nog veel meer in zich heeft dan spelprogramma’s voor een groot publiek presenteren. Zij vond haar de perfecte naamgever voor een personalityblad. Aan Linda willen vrouwen zich spiegelen. Gelukkig heeft ze zelfspot, anders zouden ze het niet pikken dat ze alles lijkt te kunnen.”

Rode loper

„Bij de presentatie van de honderdste Linda. liep ik naast Linda op de rode loper. Die camera’s, het gejuich, iedereen wil haar aanraken. Zij was al jong een beroemdheid, zij is het gewend. Ik word zenuwachtig van al die aandacht. Laat mij maar achter de schermen. Ik vind het niet erg als de paparazzi vragen of ik even een stapje opzij wil doen.”

Jildou

„Deze gouden ring met de letter van mijn naam kreeg ik van de uitgever toen ik hoofdredacteur van het jaar werd, in 2011. Mooi hè? Mijn naam is Fries. Mijn vader komt uit Makkum, mijn moeder uit Piaam, ze is de dochter van een eendenkooiker. Een uitgestorven beroep, je begrijpt dat ik daar mijn leven lang spreekbeurten over heb gehouden. Voor mijn vaders werk verhuisden we naar Tiel. Hij is elektrotechnicus. Daar werden ze Friezer dan Fries. Mijn ouders spraken Fries tegen mij en mijn zusje. Voor mijn kinderen zijn ze geen opa en oma, maar pake en beppe.

Tiel is nie viel, zeggen ze in Tiel. Ik koos de school voor journalistiek die zo ver mogelijk weg was, die in Zwolle. Niet dat ik weg wou bij mijn ouders, ik wilde op eigen benen staan. Ik heb het lang een tegenvaller van mezelf gevonden dat ik nergens specialist in ben. Ik ben generalist. Ik weet van weinig veel, en van veel een beetje. Nu heb ik er vrede mee. Ik ben een specialist in communicatie.”

Verjaardagsfeestje

„Hebben we het nou alweer over Linda? We zijn begonnen als collega-hoofdredacteuren en bevriend geraakt. Laat ik zeggen: ze komt op mijn verjaardag en we praten ook wel eens over andere dingen dan het blad. En ja, we zijn het bijna altijd eens. Als ze een onderwerp echt niet ziet zitten, doen we het niet. Zij krijgt de kritiek om haar oren. Niet ik.”

Schaamrood

„Op onze redactievergaderingen wordt heel hard en veel gelachen, veel gegeten en verteld. De een zegt: ‘Mijn ex heeft nu een vriendin die veel ouder is dan ik’. Roept een ander: ‘Wat erg! Je bent ingeruild voor een oudere vrouw’ en schaamt zich meteen voor die reactie. Daar waar het wringt, wordt het interessant. In de psyche van beschaafde, intelligente wezens, die we natuurlijk allemaal zijn, ligt ook een ander laagje. Dat willen wij blootleggen.”

Beharing

„Veel bladen bezuinigen nu op stagiaires. Nooit doen. Zij kunnen bevestigen dat echt niemand onder de veertig nog schaamhaar heeft. Dat meisjes van elf hun eerste haartjes direct laten weghalen. Dat geen man nog naar bed wil met een harige vrouw. In Linda. 69, over vreemdgaan, gaven we 25 gigolobezoeken weg. Een blinde vrouw won een gigolo. Zij moet het hebben van haar tastzin, dus wilde ze graag een man met borsthaar. Die had het escortbureau niet. Even is nog overwogen een van de mannen te vragen zijn haar te laten groeien. Maar dat was geen optie, dan zou hij in de tussentijd geen werk hebben.”

100

„Linda. 100 moest de overtreffende trap worden van heftig en hilarisch. Kijk, we hebben drie sm-stellen op de foto. Met als kop: ‘Fifty shades of grey? Ha, kinderspel’. Daar zetten we een serie met pasgeboren baby’s tegenover. Linda staat met 100 vrouwen op de foto die samen met haar lijnden, 16.000 vrouwen volgden haar afvalblog. We hebben een serie over albino’s, en over demente moeders. En we geven 3.887 cadeaus weg. Allemaal Linda’s persoonlijke favorieten. Nee, ze rijdt zelf niet in een Peugeot 208, maar ze vindt het wel een fantastische auto én Peugeot wil er een weggeven. Als ze schrijft dat ze het serum van Estee Lauder lekker vindt, doet ze dat niet omdat de adverteerder dat wil maar omdat ze dat echt vindt. Als een vriendin je een crème aanbeveelt, wil je toch niet dat ze ervoor betaald wordt om dat tegen je zeggen?”

Piramide

„Ik zie onze doelgroep als een piramide. 1,1 miljoen mensen lezen Linda.. In de onderste laag zijn de lezers die de bekende Nederlanders in ons blad te gek vinden. In het topje zitten de vakgenoten die oppikken wat we tussen de regels meegeven. De edgy fotografen die een fotoshoot voor ons doen, de bekende schrijvers die voor ons schrijven. En daartussen zitten alle mensen die het heerlijk vinden om op de bank een suffe romcom te kijken, en de dag erna een thriller als Borgen.”

Succes

„Het is verslavend om een blad te maken dat zo succesvol is. Dat prikkelt me tot meer. Zelf kijk ik tien keer per dag op nu.nl op mijn telefoon. Dan vraag ik me af: zou je niet een nieuws-app voor vrouwen kunnen maken? Het is nu niet de tijd een weekblad te beginnen, maar ik zou wel een blad willen maken dat het brutale van Nieuwe Revu heeft [ze was daarvan op haar 27ste hoofdredacteur], het serieuze van NRC Handelsblad en de eerlijke invalshoek van Linda.

BN’ers

„Je denkt toch niet dat Linda de Mol elke avond haar bevriende bekende Nederlanders zit te bellen of ze in haar blad willen? Dat doet Matthijs van Nieuwkerk toch ook niet? Dat doen wij, de redactie. Laatst werd ik gebeld door een journalist van een serieuze krant of ik wist hoe het zat met de relatie van Eva Jinek en Bram Moszkowicz. Ze werden verliefd toen ze elkaar voor ons interviewden. Alsof ik dan ineens woordvoerder ben van hun relatie. Het moet niet gekker worden. Beroemdheden moeten het leuk vinden om in Linda. te staan. Ze zeggen echt geen ja omdat ze geen nee willen zeggen tegen Linda.”

Kleuterjuf

„Mijn moeder was kleuterjuf. Na haar werk speelde ze nog poppenkast voor de kinderen uit de buurt, en bakte deegpoppetjes met mijn zusje en mij. Voor mij was dat lang een dingetje. Ik ben zo niet, ik vind deegpoppetjes maken stom. Ik ben nooit bewust single mom geweest, dat overkwam me. Ik was gevallen voor de vrijheidsdrang van mijn toenmalige vriend. Zijn chaos botste met mijn regelmaat toen IJsbrand werd geboren. Mijn nieuwe man is de liefde van mijn leven. Ik wilde graag een kind met hem. Zodat het niet was: mijn zoon en ik samen en hij als losse entiteit ertegenover. De cirkel moest weer rond worden. En ik wilde heel graag dat de eeuwige, rommelige beeldend kunstenaar zonder kinderwens kon ervaren hoe het is om een kind te hebben. Molly is nu anderhalf en hij is verliefd op haar. Nu zijn we weer een familie.”

Lijstjes

„Ik maak mijn leven lang al lijstjes. Alle thema’s van Linda. in 2013 staan al vast. Van nature ben ik een planner. Ik hou van opruimen, van schoonmaken. Daarom kom ik liever niet in het atelier van mijn man. Dan denk ik: eerst even lekker de stofzuiger erdoorheen. Hij wil dat ik gewoon lekker met hem klets en koffie drink. Ik wil eerst die beker afwassen. De wereld hoeft niet mooi en schoon zijn. Door op te ruimen creëer ik ruimte in mijn hoofd om over de donkere dingen na te kunnen denken. Ik probeer het leven zo te organiseren dat het misschien wel perfect wordt. Dat wordt het nooit. Maar ik streef ernaar.”