‘ProRail breekt belofte en kiest voor laagste bieder spooronderhoud’

ProRail heeft een belofte gebroken om meer geld te investeren in onderhoud van het spoor rond Amersfoort. Eerder dit jaar werd afgezien van een aanbesteding aan een bedrijf dat 21 miljoen vroeg, omdat niet werd voldoen aan kwaliteitseisen. Nu is gekozen voor een bedrijf dat een stuk minder geld vraagt.

Hiermee heeft ProRail, door voor de laagste bieder te gaan, zich de woede van baanwerkers en spooraannemers op de hals gehaald. Dat meldt de Volkskrant vanochtend op basis van gesprekken met betrokkenen.

In april stond ProRail op het punt om het spooronderhoud rond de genoemde stad voor vijf jaar uit te besteden aan Strukton Rail voor 21 miljoen. De nieuwe aanbesteding is gewonnen door Asset Rail, dat intekende voor veertien miljoen. Dat bedrag stond aanvankelijk ook op de website van ProRail. Na vragen over de aanbesteding heeft het bedrijf dit cijfer aangepast tot 20,8 miljoen.

ProRail stelt dat gekozen is voor Asset Rail omdat het kwalitatief de beste keuze was, en ontkent minder geld te investeren in onderhoud van het spoor. Directeur assetmanagement Bart Smolders van ProRail tegenover de krant:

“We hebben de cijfers aangepast omdat iedere aannemer die de concessie zou hebben gekregen, zeven miljoen euro extra zou hebben ontvangen voor achterstallig onderhoud.”

    • Annemarie Coevert