Nieuwe Dikke Dries, een 'strategisch' café

De uitbater van het Utrechtse café de Nieuwe Dikke Dries betaalt Heineken 60.000 euro meer voor zijn bier dan naburige kroegen. Vandaag treffen de twee partijen elkaar in de rechtbank.

UTRECHT - Gasten drinken en eten in restaurant cafe Nieuwe Dikke Dries in het centrum van Utrecht. ILVY NJIOKIKTJIEN ILVY NJIOKIKTJIEN

Redacteur Detailhandel

Rotterdam. Beide partijen zwijgen zolang de rechter zich nog niet heeft uitgesproken. Dit is dus niet het hele verhaal. Maar waar het op neerkomt is dat Jos de Winter van café de Nieuwe Dikke Dries in Utrecht vindt dat hij leverancier Heineken te veel moet betalen voor zijn bier.

Daarom wilde de uitbater met de bierbrouwer in gesprek over een „reële prijs”. Hij vindt het oneerlijk dat hij per jaar 60.000 euro meer betaalt voor zijn bier dan de kroeg honderd meter verderop. Alleen maar omdat Heineken de eigenaar is van zijn café. Ook dat steekt de uitbater. Hij vindt dat hij te veel huur betaalt. Het liefst wil De Winter het pand – dat zijn vader tien jaar geleden aan Heineken heeft verkocht – terugkopen, zodat hij het weer in eigen beheer heeft.

Heineken weigerde in gesprek te gaan met De Winter. Daarop hield de uitbater een paar maanden huur achter, om een gesprek te forceren. Dat lukte, maar dan wel voor de rechtbank. Via een kort geding eiste Heineken twee weken geleden de ontruiming van de Nieuwe Dikke Dries. Dat zou betekenen dat De Winter en zijn vrouw en hun vier kinderen uit hun huis worden gezet. Het gezin woont boven het café. Vandaag doet de rechter in Utrecht uitspraak.

Op internet is veel ophef ontstaan over de kwestie. Sympathisanten van De Winter hebben allerlei acties bedacht. Er is een site – www.iksteunjos.nl – gemaakt. Op Twitter was de hashtag #iksteunjos ‘trending topic’. De brouwer krijgt een stortvloed aan kritiek over zich heen. „Zin in een biertje? Lees eerst even iksteunjos.nl en kies dan welk biertje je pakt.” De online petitie is door vierhonderd mensen ondertekend.

Bierbrouwerijen in Nederland zijn méér dan bierleverancier alleen. Het komt geregeld voor dat zij eigenaar van een pand zijn en als financier fungeren voor de ondernemers.

In een interview in deze krant zei Jean-François van Boxmeer, de bestuursvoorzitter van Heineken, een jaar geleden dat hij af wil van de financiering van horecabedrijven. Het liefst helemaal, maar dat noemde hij „zeer onwaarschijnlijk”. Heineken is liever brouwer dan bank, was zijn boodschap.

Nu is Jos de Winter een uitbater die zijn pand graag wil terugkopen van Heineken. Hij zegt dat zijn vader de kroeg tien jaar geleden „in een dronken bui” aan de brouwer heeft verkocht. Hoewel Heineken zegt graag van zijn panden af te willen, geldt dat niet voor de Nieuwe Dikke Dries aan het Oudkerkhof in Utrecht.

Hermanus Stegeman, een van de initiatiefnemers achter iksteunjos.nl en zelf voormalig café-eigenaar in Utrecht, is daar verbolgen over. „De Nieuwe Dikke Dries is een familiebedrijf. Heineken heeft het nu tot zijn cultureel erfgoed bestempeld, maar het is de familie die dit erfgoed heeft opgebouwd. Heineken gebruikt het gewoon als smoes om dit pand te kunnen houden.”

Een woordvoerder van Heineken Nederland zegt dat de bierbrouwer „substantieel” minder panden bezit dan pakweg tien jaar geleden. „Toen waren het er nog tussen de 700 en 800. Daarvan zijn er 150 à 160 over. Dat zijn mooie, strategische panden, waar we graag zitten.”

Café de Nieuwe Dikke Dries is „ook zo’n mooi, strategisch pand”, beaamt de woordvoerder. Naast de panden waarvan Heineken eigenaar is, zijn er nog circa duizend horecagelegenheden waarvoor de brouwer garant staat bij de bank.

Gisteren stroomde Twitter alweer vol met steunbetuigingen aan ‘Jos’. Vooralsnog is onduidelijk of De Winter en Heineken al in gesprek zijn over een compromis voordat de rechter vandaag uitspraak doet. Stegeman: „Ik hoor collega’s zeggen dat áls Heineken wat doet, dat vaak op de laatste dag gebeurt. Dan is de druk op de ondernemer zó hoog opgelopen dat hij geneigd is akkoord te gaan met elk enigszins redelijk voorstel.”