Kunstbeurs Kunstvlaai wil contact met zakenwereld

Geen protestbeurs meer, maar een plek om te exposeren en te netwerken. Vandaag opent de Kunstvlaai.

Misschien weet u het niet meer, dat het Russische ruimtestation Mir in 1997 in botsing kwam met een onbemand ruimtevrachtschip. En het was al aan het aftakelen. Kunstenaars Chris Baaten en Marianne Theunissen weten het nog wel. Ze bootsten een soort botsing met rondzwevende spullen na op de Kunstvlaai, die vandaag opent in een oud schoolgebouw in Amsterdam-Zuid. In een soort spacy plastic hangen meubels en rolkoffers – artistieke vrijheid – quasi zwevend aan het plafond, met astronautenonderbroeken die zich losmaken om voor eeuwig het heelal te doorkruisen.

Deze wilde fantasie wordt er geëxposeerd door het Amsterdamse Kunsttraject, een van de zeventig kunstenaarsinitiatieven en kunstopleidingen die zich presenteren tijdens dit festival van exposities, debatten, filmavonden, evenementen. De Kunstvlaai begon in 1997 als protest, opgericht door instellingen die waren geweigerd door de kunstbeurs KunstRAI. Die tijd is voorbij. „We zijn geen anti-beurs meer”, zeggen curatoren Natacha Ginwala en Fleur van Muiswinkel. „In deze tijd van bezuinigingen is het juist zaak om positief samen te werken, samen te experimenteren en te netwerken. Sommige van de initiatieven hier bestaan volgend jaar niet meer.”

Bij die nieuwe koers hoort een nieuwe locatie. Het festival wil zich vanaf nu elke keer wortelen in een andere buurt – dit keer aan de Zuidas waar zakenmensen uit het WTC-gebied gelokt worden met lunchtours en met een gelegenheidsrestaurant dat zich richt op gezinnen.

Stichting Zet exposeert tekeningen in zwart-wit van Roland Sips bewust op verschoten muren van het schoolgebouw dat op de nominatie staat voor sloop. Het klaslokaal ernaast is juist volledig gewhitecubed tot een museumzaal door het Haagse initiatief 1646. François Lemieux bouwde er een installatie naar oude etalagefoto’s van Perzische tapijten. In het lokaal van de Nieuwe Vide bouwde Sjoerd van Leeuwen een theaterdecor voor filmbeelden van de Hedwigepolder met muziek van de opera De Stomme van Portici van Daniel Auber - die in 1830 de aanzet gaf tot de Belgische opstand tegen Nederland - waar volgens hem alle getouwtrek rond de polder mee begon.

Met vier verdiepingen in het schoolgebouw is de Kunstvlaai groter dan ooit. Sommige deelnemers betrekken ook nog de omgeving bij het festival, zoals het Rotterdamse Ruim en het Russische Partizaning die kunstenaars als verkenners de buurt in sturen om onderzoek te vertalen in installaties of mee terug te nemen naar Moskou.

De Kunstvlaai, t/m 2/12 Nicolaas Lyceum, Amsterdam. Inl: kunstvlaai.nl