Zie de maan schijnt door de bomen

Moeilijk, moeilijk, moeilijk. De Nederlandse consument is negatief en somber over zijn toekomstige financiële situatie. We zijn zelfs nog nooit zo somber geweest. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft het allemaal, superhandig, keurig voor ons uitgerekend en bijgehouden; in de maand oktober scheen het nog redelijk te gaan, maar in november glijden we langzaam af naar het dieptepunt in ons financiële geloof. Er is ook veel te veel over koopkrachtplaatjes gepraat in de laatste paar weken, daar komt geheid gedonder van, dat had ik het CBS ook kunnen vertellen.

Als u er het type niet naar bent om zich vrolijk te maken over het feit dat het CBS curven, tabellen en grafieken voor ons bijhoudt over het vertrouwen van de Nederlandse consument (en allerlei andere opbeurende onderwerpen) kan de foto die boven het nieuwsbericht over ons financiële vertrouwen stond wellicht in positieve zin iets voor u betekenen. Je moet per slot van rekening altijd naar een lichtpunt zoeken in sombere tijden. Sinterklaas en een van zijn zwarte Pieten komen een winkel uitgelopen met een grote tas vol pakjes; er is genoeg voor iedereen. Onder de foto staat dat er naar verwachting o,5 miljard euro aan Sinterklaascadeautjes en lekkernijen uitgegeven gaat worden: meer dan ooit tevoren. Een afwijking in de statistieken.

Nu staat Sinterklaas erom bekend dat hij mensen voorliegt, wat je de arme man niet kwalijk kunt nemen op zijn leeftijd. Hij probeert er de moed ook maar gewoon in te houden samen met zijn zwarte pieten. Ook de Sint heeft betere tijden gekend, toen je voor een grijpstuiver een paar slaven in kon huren en niemand daar verder moeilijk over deed. Net als in de gouden eeuw, waarin de consument weinig had te klagen en groei groeide bovenop de groei. Dat we nu, middenin de financiële crisis, meer zullen uitgeven aan cadeautjes en lekkernijen dan ooit tevoren zegt helemaal niets, we moeten toch iets in deze barre tijden? Het is goddomme om somber van te worden.