Ontwikkelingshulp: bedrijven moeten 't doen

De winnaars van De Partnership Verkiezing 2012 gaven gisteren een kijkje in de toekomst van ontwikkelingshulp.

Redacteur Conflict & Ontwikkeling

Breukelen. Mannen in pak, vrouwen op hakken. Jus d’orange in wijnglazen, en kleine biologische hamburgertjes als snacks. Het was een zakenevenement, gisteren op de Nyenrode Business Universiteit. En toch ging het niet over jaarcijfers of reorganisaties, maar over ontwikkelingssamenwerking.

Gisteren was de uitreiking van de eerste Partnership Awards. Twee prijzen die voortkomen uit een samenwerking van het ministerie van Buitenlandse Zaken, de social business Behold, NCDO en NUzakelijk.nl: de Business Development Award, voor het bedrijf met het beste nieuwe idee voor een investering in een ontwikkelingsland en de Best Partner Award, voor de beste al bestaande samenwerking tussen een bedrijf en een ngo in een ontwikkelingsland.

Is dat niet een beetje wrang, een ontwikkelingsprijs van de overheid terwijl er in het nieuwe regeerakkoord voor 1 miljard op ontwikkelingshulp wordt bezuinigd? Wellicht, maar het past geheel in de nieuwe koers van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Niet voor niets is er sinds het aantreden van het kabinet- Rutte II een minister van Buitenlandse Handel én Ontwikkelingssamenwerking (Lilianne Ploumen, PvdA). Plaatsvervangend directeur-generaal Internationale Samenwerking bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, Christiaan Rebergen, vat de situatie als volgt samen: „Er is veel debat over die ‘0,7 procent van het BNP’-norm. Ja, dat is een internationale afspraak, maar als je goed samenwerkt is dat geld niet zo van belang. Er zijn andere, modernere manieren van werken, waarbij de overheid steeds minder een financier wordt, en steeds meer een bemiddelaar”.

Dat stelt ook initiatiefnemer van de Partnership Verkiezing en directeur van social enterprise Behold, Chantal Inen. „De overheid zal in de toekomst steeds meer een makelaar worden”, zegt Inen. „Bedrijven, die zijn de toekomst van ontwikkelingshulp. Die weten hoe ze projecten moeten aanpakken, hoe ze targets moeten halen. Ngo’s moeten echt inzien dat hun manier van werken verouderd is.”

Hoe dat in de praktijk kan werken illustreren de winnaars van de Awards. De Business Development Award werd gewonnen door FrieslandCampina en Agriterra, met een project om ondervoeding in Kenia tegen te gaan. Hun businessmodel wil twee glazen melk per week voor iedere Keniaan winnen, door de verspilling van lokale melk tegen te gaan. De organisaties willen boeren onafhankelijk maken van de grillen van commerciële melkverwerkers door ze direct toegang tot de markt te geven.

De Best Partner Award ging naar een kleinschaliger project; een samenwerking van PostNL Kaartwereld en Fairmail. Fairmail geeft kansarme tieners in Peru, India en Marokko een cursus fotografie, laat ze vervolgens zelf foto’s maken en print die op postkaarten. Elk kind krijgt 50 procent van de winst van hun fotokaarten. Dat geld investeren ze in hun opleiding. „Sommige kinderen vonden we op de vuilnisbelt en zitten nu op de universiteit”, vertelt oprichter Peter den Hond.

    • Maite Vermeulen