Nieuwe dag, nieuw idee

Aan de hand van drieënveertig soms voor de hand liggende (‘werk hard’, ‘ga verder dan anderen’), soms verrassende adviezen (‘begin een liefdesrelatie met je opdrachtgever’, ‘kopieer andermans werk’) en flink wat verhalen uit de praktijk, vertelt reclamemaker Erik Kessels hoe het mogelijk is iedere dag weer originele ideeën te bedenken. En liefst voordat de deadline verstreken is.

Hoewel Een idee AUB bol staat van de tips, is het geen standaard doe-boek waarin een trucje wordt uitgelegd. Het dient eerder ter inspiratie.

Kessels (1966), medeoprichter en creatief directeur van het Amsterdamse communicatiebureau KesselsKramer (dat campagnes bedacht voor onder andere SNS Reaal en Heineken), wil laten zien dat zijn werk – ideeën bedenken – in feite heel simpel is. „Je moet er alleen elke dag weer opkomen.”

Wat daarvoor nodig is? Vooral discipline. En inspanning, toewijding en ervaring. Een dosis talent is ook handig, erkent hij, maar zeker niet het belangrijkst. Verder is het een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen.

Een opdrachtgever met lef is wél een vereiste, schrijft Kessels. Want je kunt als reclamemaker nog zo’n fantastische, originele ingeving hebben, maar als de opdrachtgever geen risico durft te nemen, kun je het idee weggooien.

Ach, gelukkig komt er altijd weer een nieuwe dag en – hopelijk – een nieuw idee.

Auteur Erik Kessels Titel Een idee AUB Uitgever Business Contact Prijs € 18,50