KLM dreigt NS met claim om tunnel

Peter Hartman is het zat. Tijdens een congres in Noordwijk liet de KLM-topman gisteren weten dat zijn bedrijf niet langer wil opdraaien voor de „miljoenen” aan schade die wordt veroorzaakt door de eindeloze reeks verstoringen van het treinverkeer bij Schiphol. „Ik vind dat exploitant NS daarvoor moet opdraaien”, zo citeerde dagblad de Telegraaf Hartman vanochtend. „Desnoods samen met Schiphol als beheerder van de infrastructuur.”

Het is niet voor het eerst dat de KLM-topman ferme taal gebruikt. Eerder dit jaar tekende dezelfde Telegraaf uit de mond van Hartman op dat de directeur van Schiphol, Jos Nijhuis, beter zijn biezen kon pakken. Dat bericht werd door de KLM-woordvoerders meteen weersproken. Ook nu is de toon van de woordvoering genuanceerd: „Hartman heeft in algemene zin gesproken over de kosten die KLM moet maken door externe oorzaken die wij niet in de hand hebben. De Schipholtunnel is daar een voorbeeld van. ” Volgens de woordvoerder is het nog niet duidelijk of KLM een schadeclaim gaat indienen bij NS. „Dat zijn we nog aan het bekijken.” Ook NS laat weten dat er voorafgaand aan de uitspraken van Hartman geen contact is geweest met KLM over de problemen rond de tunnel.

Ondertussen zijn die problemen nog altijd niet opgelost. Vorige week werd het treinverkeer in de Schipholtunnel drie keer op last van de brandweer stilgelegd, na meldingen van machinisten over rookontwikkeling . In alle gevallen ging het waarschijnlijk om een geblokkeerde rem van een treinstel.

NS en ProRail hebben inmiddels een extern onderzoeksbureau opdracht gegeven de problemen nog eens te onderzoeken. „Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de tunnel zelf, maar ook naar de veiligheidsprocedures, het rijdend materieel en de logistieke afhandeling bij het weer op gang brengen van het treinverkeer”, aldus een woordvoerder van ProRail.