Agenda Film

Die Kinder vom Napf

In het Zwitserse Romoos zijn er nog maar vijftig kinderen die het kleine dorpsschooltje bevolken. Ze praten erover, op school, over hoe de Entlebuch-vallei steeds dunner bevolkt wordt, en wat ze eraan kunnen doen om die demografische krimp te keren. Misschien zouden ze wat beroemder kunnen worden, oppert er eentje. En beroemd zijn ze inmiddels, de kinderen uit de Napf. De documentaire die regisseuse en schrijfster Alice Schmid over ze maakte, bracht ze in de hele wereld, met een verhaal dat van de hele wereld is. Want overal ter wereld leven gemeenschappen op de grens van traditie en vooruitgang, en kan het kinderen helemaal niets schelen dat ze overgeleverd aan de elementen urenlang naar de dichtstbijzijnde school lopen. Of thuis moeten meehelpen op het land en met het vee.

Beyond the Hills

Beyond the Hills gaat om de vriendschap tussen twee meisjes die samen in een van die beruchte Roemeense weeshuizen zijn opgegroeid en van wie een haar geluk is gaan zoeken in Duitsland. De ander heeft haar toevlucht gezocht in een klooster en zich onderworpen aan een ascetisch regime waar de tijd geen vat op lijkt te hebben. Als Alina langskomt om haar vriendin Voichita mee naar Duitsland te nemen, een oude belofte, een innige wens, en voor Alina de enige manier om daar te overleven, komen de werelden in botsing: religieus en profaan, groep en individu, traditie en moderniteit, verleden en heden van de meisjes. En zoals dat gaat bij botsingen, komen onbeheersbare krachten los.

Alles is Familie

Vijf jaar na het grote succes van het oer-Hollandse Alles is liefde komen dezelfde makers opnieuw met een romantische komedie waarin Carice van Houten de hoofdrol heeft. En ondanks zijn buitensporige lengte van twee uur en een kwartier heeft die alles in zich om weer een grote hit te worden. Alles is familie draait om twee totaal verschillende broers die samen voorbereidingen treffen voor het veertigjarige huwelijksfeest van hun ouders Jeanette (Martine Bijl) en Arend (Kees Hulst). Die gooien roet in het eten als zij aankondigen tijdelijk uit elkaar te gaan.

Nema aviona za Zagreb

In de film Nema aviona za Zagreb, een speelse kruising tussen documentaire en fictie, blikt de negentigjarige filmmaker Louis van Gasteren terug op zijn jongere zelf. We zien opnames van zijn privéleven met zijn tweede vrouw en dochtertje, maar ook beelden van zijn vele reizen – Van Gasteren is een nieuwsgierig, reislustig cineast. Overal heeft hij zijn camera bij zich, zoals in Belgrado waar hij op een filmfestival te gast was. Als hij en een Italiaanse filmcriticus bij de balie van een luchtvaartmaatschappij vragen of er nog een vlucht naar Zagreb gaat, herhalen ze steeds het zinnetje dat ze zo mooi vinden: nema aviona za Zagreb – er gaat geen vliegtuig naar Zagreb. Woorden die voor hem sindsdien voor een (met iemand gedeeld) gevoel staan dat eigenlijk niet vast te leggen is.

Onderdeel van retrospectief: ‘Louis van Gasteren – Seismograaf van zijn tijd’. 22 t/m 30 nov. In: EYE, Amsterdam.