Het is niet fout United Airlines dat kapers 9/11 aan boord konden

Foto Reuters / Brad Rickerby

Elf jaar later worden er nog rechtszaken gevoerd over 9/11: een federale rechter heeft vandaag bepaald dat United Airlines niet verantwoordelijk was voor gaten in de beveiliging op het vliegveld van Maine. Hierdoor kwamen de kapers aan boord van het vliegtuig dat zich later boorde in een van de Twin Towers, zo had degene betoogd die de torens leaste.

Larry Silverstein wilde de schade verhalen van de tweede toren van het WTC, die onder andere werd veroorzaakt door rondvliegende brokstukken van de eerste toren toen die instortte. De twee kapers Mohammed Atta en Abdul Aziz al Omari op vlucht 11 waren hun reis begonnen op het International Jetport van Portland in Maine. Met een vlucht van carrier Colgan Air (US Airways) vlogen ze naar Logan Airport in Boston, waar ze de bewuste vlucht 11 namen van American Airlines.

De onroerendgoedhandelaar had betoogd dat United Airlines tussen de carriers zat die ook opereerden op Portland en dus ook medeverantwoordelijk was voor de screening van passagiers. Volgens de advocaat had de luchtvaartmaatschappij een “grote kans” om de kaping te voorkomen.

De rechter, Alvin Hellerstein, die veel rechtszaken rondom de aanslagen heeft behandeld, vond echter dat de luchtvaartmaatschappij geen enkele aansprakelijkheid droeg en niets te verwijten viel. Uit zijn woorden viel zelfs op te maken dat hij de redenering vergezocht vond:

“Het lag niet binnen de mogelijkheden van United om te voorkomen dat de terroristen door de beveiliging slipten, naar Logan vlogen, door de security gingen van een andere maatschappij, aan boord kwamen van het vliegtuig, de vlucht kaapten en vervolgens de toren invlogen, waarna de andere toren instortte.”