'Ik wist bij god niet waar ik naar keek'

Erik de Jong (Spinvis) leerde over de kracht van het associatieve denken door Andy Warhols erotische film Heat (1972).

„Op mijn veertiende ging ik alleen naar de animatiefilm Asterix en Cleopatra, maar ik liep per ongeluk de verkeerde zaal in. Niemand had het door. Achteraf snap ik niet waarom het me niet opviel dat er alleen maar volwassenen in de bioscoop zaten, en geen andere kinderen. De mensen keken me wel met een schuin oog aan maar zeiden niets.

„Ik bleek in de erotisch geladen film Heat (1972) te zitten, geproduceerd door Andy Warhol. De film speelde zich af in en om een zwembad, ik wist bij god niet waar ik naar zat te kijken. Het ging allemaal over seks, maar ik durfde ook niet weg want ik wilde niet opvallen.

„Naarmate de tijd vorderde begon ik meer in die film te komen, en nadat ik de volle lading Warhol-erotiek over me heen had gekregen ging de seks steeds meer naar de achtergrond toe. Het ging vooral over de filmtaal. Daarom is het niet gek dat ik het me nu, 35 jaar later, nog steeds herinner. Ik had nog nooit zo’n film gezien. Hij werd heel langzaam verteld met veel beelden die nergens toe leidden en nergens op sloegen maar die wel heel associatief werkten. Er wordt heel veel aan jou als kijker overgelaten, jij moet het verhaal ook maken.

„De poëzie van de montage sloeg in als bliksem, wat invloed heeft gehad op de rest van mijn leven. De liedjes die ik maak zijn ook gefragmenteerd, dat heb ik nooit losgelaten. Dat komt niet alleen maar door die film, maar hij heeft wel een flinke zet gegeven. Vanaf dat moment ging er een luikje in mijn hoofd open en ben ik geïnteresseerd geraakt in dat soort associatieve films.

„Toen ik thuiskwam vroeg mijn moeder hoe Asterix en Cleopatra was.

‘Wel leuk’, antwoordde ik. Ik heb haar nooit verteld wat er echt is gebeurd.”