Balkanschoft, moslim: ideaal

Taken 2. Regie: Olivier Megaton. Met: Liam Neeson, Famke Janssen, Maggie Grace. In: 69 bioscopen **

Het is boeiend te volgen hoe Luc Bessons Parijse filmfabriek EuropaCorp bijna als enige met Hollywood concurreert. Zo was Taken, die van de zestigjarige Liam Neeson een actieheld maakte, in 2008 vooral in Amerika een hit, al was het maar om de cynische wijze waarop de (Franse) makers (Amerikaanse) clichés over Europa en Frankrijk uitvergrootten.

In Taken bulldozerde Neeson als gepensioneerd CIA-specialist Bryan Mills door Parijs, op jacht naar ongeschoren Albanese pooiers die van zijn maagdelijke dochter Kim een heroïnehoer maken om de decadente Franse elite te gerieven. Dat zijn de risico’s van een Europese vakantie; toch besluit het hele gezin, inclusief ex Leonore (Famke Janssen), in deel twee vakantie te vieren in Istanbul. Vlakbij Albanië, waar de vader van de in deel 1 sadistisch omgebrachte Marko op bloedwraak zint.

Naast schieten, knokken en rennen over de pittoreske daken van de Grote Bazaar moet kidnapestafette Taken 2 het hebben van recreatief martelen en achtervolgingen door een benauwend Istanbul, waar elke vrouw een boerka draagt. Cartoonschurk Murad - Balkanschoft én moslim, ideaal dus - gromt zinnen als: „You’re a brave woman, a good mother. So I will send you home piece by piece.” Je gezin bijeenhouden, daar draait het om.

Na Colombiana verhult genrespecialist Olivier Megaton opnieuw een belabberd script met adequate actie, al bezorgen de knokscènes met zwabbercamera en ADHD-montage vooral hoofdpijn. Taken 2 ben je al tijdens de aftiteling vergeten, maar als bouwsteen van een Europese filmindustrie is hij beslist niet overbodig.