Column

Uit het andere dorp

Zwaagwesteinde vlagt in de mist, in ‘Een Vandaag’ (TROS)

Logisch eigenlijk, dat als je een reportage maakt op het platteland van Roemenië, je probeert een beetje Roemeens te praten. Toch is dat niet de gewoonte onder televisiemakers en viel de inspanning van Teun van de Keuken in De slag om Brussel (VPRO) dus in gunstige zin op.

Ik moest bij die beelden van Roemeense varkensboeren opnieuw denken aan een anekdote, waarvan ik de bron vergeten ben, maar die ongeveer als volgt luidt.

In een gehucht in Transsylvanië is op zekere dag vee verdwenen. Bij de dorpspomp wordt meteen met de vinger gewezen naar het zigeunerkamp: zoals iedereen weet zijn dat van oudsher veedieven. Een oude man heeft een beter idee: het moeten Hongaren geweest zijn, die hier al eeuwen de baas proberen te spelen, ten koste van de gewone man. Een nog oudere vrouw denkt dat de Joden het wel gedaan zullen hebben, want die hebben ook Jezus gekruisigd. Dan bemoeit de dorpsoudste zich ermee en stelt voor met hooivorken op te trekken naar de allergrootste en oudste schoften: die lui van het dorp even verderop.

Je kon een dergelijke tekst vandaag bijna horen uit de mond van een bewoner van Zwaagwesteinde, waar massaal werd gevlagd wegens de arrestatie van een verdachte van de moord in 1999 op Marianne Zwaagstra. De verslaggever van EenVandaag (TROS) vroeg, niet in het Fries, aan een passant hoe het voelde dat de verdachte een boer uit de directe omgeving was. Nou, die kwam echt uit een ander dorp, luidde het antwoord. Toch maar op twee, twee en een halve kilometer van Zwaagwesteinde? Nee hoor, verduidelijkte hij: eerder drie of vier.

Het is er nooit een van ons. Misdaadverslaggever Peter R. de Vries, die tegen alle televisiewetten in op dezelfde avond zowel in De wereld draait door als Pauw & Witteman optrad, heeft in de afgelopen dertien jaar hemel en aarde moeten bewegen om Justitie te bewegen tot een DNA-verwantschapsonderzoek. We zagen nog eens de beelden van de volkswoede tegen het asielzoekerscentrum in Kollum. Van de eieren voor de burgemeester. Van de documentaire Afscheid van Kollum (2003), waarin de IKON alle begrip toonde voor de problemen van een dorpsgemeenschap met grote aantallen buitenlanders. Van de moeder van het vermoorde meisje, die zeker wist dat een zo gewelddadige moord „niet westers” was, dat had ze gehoord van deskundigen.

Voor PowNews was de conclusie in het nieuwe decennium duidelijk: „Boeren zijn verkrachters en moordenaars. Allemaal!”