‘Plannen voor drukste treintrajecten geschrapt, geld naar spoorveiligheid’

Seinen, wissels en treinen op Utrecht Centraal. Foto ANP / Lex van Lieshout

Het plan om op drukste treintrajecten elke tien minuten een intercity of sprinter te laten rijden, sneuvelt waarschijnlijk. Volgens De Telegraaf wordt het geld dat hiervoor nodig was nu niet weggehaald uit asfaltprojecten.

De ochtendkrant baseert zich op “bronnen aan het Binnenhof”. Het zogenoemde Hoogfrequent Spoor is een van de spoorprojecten die worden geschrapt. Volgens ingewijden binnen de spoorsector en het ministerie van Infrastructuur scheelt alleen dit al 2,8 miljard euro die nu in de aanleg van meer wegen zou kunnen worden gestopt.

Ook wordt het bespaarde geld gebruikt voor de verbetering van de spoorbeveiliging. Het veelbesproken systeem ERTMS moet volgens het regeerakkoord in 2016 operationeel zijn. Dat kost minstens een miljard, aldus De Telegraaf. Bij ERTMS krijgt de trein via een mobiele verbinding instructies van een centrale computer. Daardoor worden de seinen langs de baan overbodig en zou chaos op het spoor door kapotte seinen voorkomen kunnen worden.

De bronnen van de krant menen dat het schrappen van dure projecten als het Hoogfrequent Spoor de NS niet slecht uitkomt. De spoorwegen hadden dan namelijk ook miljoenen in nieuwe treinstellen moeten investeren.