Afrikanen in actie voor arme Noren in de vrieskou

Ieder jaar vinden er talloze hulpacties plaats voor arme, zielige Afrikanen die van honger, dorst en armoede sterven. Dat is allemaal goed bedoeld natuurlijk, maar Afrikanen zijn het ook wel eens zat om altijd zo als de underdog weggezet te worden. Er zijn immers ook zielige Noren die doodgaan van de kou. Tijd om in actie te komen dus.

De kerst komt er weer aan en dat is traditiegetrouw een tijd waarin we ons ineens meer dan normaal bekommeren om degenen die het in deze wereld wat minder breed hebben. Maar dit keer zijn het niet de minder bedeelde inwoners van het Afrikaanse continent die worden geholpen, maar de arme Noren in Europa die sterven in de kou.

Printscreen van filmpje Radi-aidPrintscreen van filmpje Radi-aid

In een online campagnefilmpje ‘Africans for Norway’ is te zien hoe Afrikanen verwarmingen inzamelen voor ‘Radi-aid’. Een jongen in het filmpje zegt:

“Veel mensen zijn zich niet bewust wat er aan de hand is daar. Kou is bijna net zo erg als armoede. We negeren geen mensen die aan honger lijden, dus waarom zouden we mensen negeren die aan kou lijden. Vrieskou doodt ook mensen.”

Volgt een soort parodie op het nummer ‘We are the world’, dat werd opgenomen in 1985, inclusief een dubbelganger van de blinde Stevie Wonder achter de piano. Het refrein bevat hilarische teksten geschreven door de Noorse countryband Bretton Woods:

Now the tables are turned. Now its Africa for Norway.
And there is now way, that we can close our eyes.
We see that they freeze.
As Africans concerned,
lets send our heaters all the way.
Radi-aid to Norway, with a tropical breeze.

De inzamelcampagne is uiteraard niet echt. Het filmpje is een actie van de Noorse Students’ and Academics’ International Assistance Fund (Sahi). Sahi is een ontwikkelings- en solidariteitsorganisatie van studenten en academici, die lokale ontwikkelingsprojecten in Zuid-Afrika en Latijns-Amerika steunt. De organisatie wil wat doen aan de negatieve en stereotiepe beeldvorming die gepaard gaat met ontwikkelingssamenwerking en meer “nuance” in de berichtgeving brengen dan alleen zielige, stervende kindjes.

“Imagine if every person in Africa saw the “Africa for Norway”-video, and this was the only information they ever got about Norway. What would they think about Norway? The truth is that there are many positive developments in African countries, and we want these to become known. We need to change the simplistic explanations of problems in Africa.”

Om het geheugen nog even op te frissen hier het originele ‘We are the world’: