Blijmoedige meisjesmagneten

Two Door Cinema Club. 17/11 Paradiso Amsterdam.

Popmuziek is te belangrijk om het aan popsterren over te laten. Gedurende het optreden van de Ierse groep Two Door Cinema Club zat er een vijfde muzikant achter de installatie, verscholen in een cockpit van elektronische apparatuur en muziekinstrumenten. Op cruciale moment pakte hij een gitaar of sloeg een paar toetsen aan, als de show van de mooie jongens op het podium daarom vroeg.

Sinds de oprichting in 2007 zit TDCC gestadig in de lift, met muziek die het midden houdt tussen indie-gitaarrock en elektropop. Ze stonden al op Lowlands en komen na een uitverkocht Paradiso in maart terug in de HMH. Hun show is nu al op maat gemaakt voor die schaalvergroting. De afzonderlijke partijen passen zo hermetisch in elkaar dat er op het podium weinig ruimte voor improvisatie overblijft. Alleen de wild met zijn armen maaiende drummer kan zich uitleven. Zijn wildemansact is in tegenspraak met de metronomische perfectie van de muziek.

Het nieuwe album Beacon klinkt volwassener dan het debuut Tourist History. Ook hier is onder de hoede van sterproducer Jacknife Lee niets aan het toeval overgelaten. In Next year bezingt frontman Alex Trimble het ontheemde leven van een muzikant op tournee. Desondanks staat het viertal blijmoedig op het podium, als de professionele meisjesmagneten die ze na hits als Sleep alone en Undercover Martyn zijn geworden. Het zijn stuwende liedjes met een niet aflatende discobeat; bijna al hun nummers lijken geënt op de onweerstaanbare groove van I was made for loving you van Kiss. Het pompt, het pulseert en er gaat een grote vrolijkheid van uit. Alles is live gespeeld, beweerde het Ierse meisje achter de T-shirtstand stellig. Mede dank zij de man in de coulissen.