Verbreding A27 bij Amelisweerd buiten schot bij bezuinigingen

UTRECHT - Minister van Verkeer Melanie Schultz van Haegen laat een autootje rijden tijdens de officiele opening van de A27 Lunetten-Rijnsweerd en de Leidsche Rijntunnel in de A2. De tunnel is gebouwd om de Vinex-locatie Leidsche Rijn en het centrum van Utrecht beter bij elkaar aan te laten sluiten. ANP ROBIN VAN LONKHUIJSEN Melanie Schultz van Haegen laat een autootje rijden tijdens de officiële opening van de A27 Lunetten-Rijnsweerd en de Leidsche Rijntunnel in juli dit jaar. Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

De nieuwe bezuinigingen op het ministerie van Infrastructuur en Milieu vormen geen bedreiging voor de omstreden verbreding van de A27 aan de oostkant van Utrecht. Hetzelfde geldt voor de aanleg van de Blankenburgtunnel bij Rotterdam, zei minister Melanie Schultz van Haegen vanochtend in Buitenhof.

Door het aangepaste regeerakkoord heeft het ministerie van Schultz voortaan 250 miljoen euro per jaar minder te besteden. Die bezuiniging wordt volgens haar evenredig over de wegen, het openbaar vervoer en de vaarwegen verspreid, aldus persdienst Novum.

De verbreding van de A27 bij het natuurgebied Amelisweerd naar twee keer zeven rijstroken blijft echter buiten schot omdat die apart in het regeerakkoord wordt genoemd. Hetzelfde geldt voor de aanleg van de Blankenburgtunnel.

De verbreding stuitte in het verleden op verzet van onder meer de PvdA. Die vroeg zich met onder andere SP en D66 af of de files niet konden worden bestreden met een lagere maximumsnelheid en een verbreding in de bestaande betonnen bak naar zes rijstroken.

Als de A27 niet wordt verbreed heeft de aanpak van de ring rond Utrecht geen zin gehad omdat dan alsnog een flessenhals overblijft, zei Schultz vandaag. Ze zei verder dat moet worden bekeken wat verstandig is bij bezuinigen op infrastructuur. Ieder miljoen dat hierop wordt bezuinigd betekent volgens haar dat tachtig banen in de bouw verloren gaan. Ook wees ze erop dat een goede infrastructuur belangrijk is voor de economie.