Waarom staat die nota bij de lunches in Lux? Wat, waar en hoe duur het was, zegt ook iets

De interviews in de bijlage Lux komen tot stand tijdens een lunch in een restaurant, eetcafé of lunchroom. Hierbij wordt de rekening afgedrukt, evenals de naam van het etablissement. Dit moet prettig zijn voor de eigenaren. Ze krijgen zo gratis reclame.

Aangezien het Stijlboek NRC Handelsblad terughoudendheid wat betreft merknamen predikt, vraag ik me af of het wenselijk is om namen van restaurants af te drukken. Over de dis wordt niet geoordeeld, maar door de keuze voor het etablissement – door de geïnterviewde? – lijkt het te gaan om een aanbeveling.

Overigens zijn de interviews vrijwel altijd in Amsterdam. Hierdoor worden voortreffelijke restaurants elders in het land ernstig benadeeld.

Merlijn Kerkhof

Amsterdam

de krant antwoordt

Arjen Ribbens, chef van de bijlage Lux, antwoordt:

„Wat er wordt geluncht, waar en hoeveel dat kost, verschaft de lezer extra informatie over de smaak en de voorkeuren van de geïnterviewde.

„Kandidaten voor de ‘Lunch met...’ kiezen zelf de locatie. Dat mag van alles zijn: van sterrentent tot snackbar. Soms hebben de geïnterviewden redenen voor een plaats (ze houden van biologisch eten, ze eten altijd een broodje kaas met een glas melk). En soms zijn de overwegingen praktisch (restaurant is dichtbij). Maar bijna altijd zegt de keuze iets over de geïnterviewde.

„Dat blijkt ook uit de reacties: boos toen een burgemeester voor bijna 180 euro uit lunchen ging, want dat past een bestuurder niet. Verbaasd toen iemand vertelde geen vlees te eten, maar wel een kreeft bestelde.

„Veel geïnterviewden wonen of werken in de Randstad. Maar er is ook geluncht in Knokke, Antwerpen, Maastricht, Schoonhoven en Muiden.”