Rommelen in de prehistorie

In de aanloop naar Sinterklaas speelt Hendrik Spiering nieuwe bordspelletjes. Vandaag: overleven in het Stenen Tijdperk.

We hebben ons gestort op het Stenen Tijdperk. Een heel gedoe! Op tafel kwamen 40 houten mannetjes, 68 grondstoffen in vier soorten (hout, leem, steen en – vrij onverwacht in de steentijd – goud), voedselfiches, beschavingskaarten, gereedschapsfiches, huttentegels, markeerstenen. En, oh ja, ook zeven dobbelstenen. Een bord vol. Onze tienjarige werd er opgewonden van.

Officieel ben je een clanhoofd dat zijn stam wil laten overleven, maar in de praktijk ben je een koopman die grondstoffen zoekt om daarmee hutten en beschavingskaarten te kopen. Met die hutten en kaarten scoor je de winnende punten. De kunst is om alles in balans te houden. Bij het spelen wordt het snel duidelijk. Zo gaat dat altijd. Al lazen we voor de zekerheid bij de tweede keer opnieuw het hele regelboekje zorgvuldig door. De tienjarige wilde per se geen fouten maken. Een expertspel, noemt de uitgever dit type spel.

Vorige week werd het Stenen Tijdperk uitgeroepen tot speelgoed van het jaar, in de categorie bordspel. In de categorie 9-plus won duidelijk géén expertspel: Boom Boom Balloon (Identity Games, zo’n €20) dat we nog niet in huis hebben, maar simpel en erg spannend lijkt. Een ballon in een standaard waarin je om en om stokjes duwt. Als de ballon klapt, heb je verloren. Echt iets voor de tienjarige!

De prehistorie is óók leuk. Lekker doorrommelen, vonden we, en dat is een goede eigenschap voor een handelsspel. De handel voltrekt zich in een fijn ritme, met vele ronden waarin je nooit lang op je beurt zit te wachten. In zo’n ronde bepaal je telkens opnieuw de strategie: ga je voor meer grondstoffen, of ga je ze juist uitgeven aan werktuigen of beschaving? Sommige punten verdien je direct, zoals met gebouwde hutten. Anderen worden pas aan het einde van het spel geteld. Die ondoorzichtigheid maakt het spel spannend.

En natuurlijk kwam bij ons de vraag op: waarom wordt er niet gevochten? Het is de prehistorie verdorie. Roven bij de buren! Maar de mannetjes blijven eeuwig leven. Zelfs de hongerdood is onmogelijk: ook wie zo stom was te weinig voedsel in te slaan, verliest alleen punten. Geen mannetjes.

Het stenen tijdperk (999games, ca.€40)