‘Sandy’ komt later bij Ahold

De winst van Ahold is het afgelopen kwartaal bijna gehalveerd. In Nederland experimenteert Albert Heijn met afhaalpunten.

De winst van Ahold, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com, nam het afgelopen kwartaal met maar liefst 45,9 procent af. Toch klonk bestuursvoorzitter Dick Boer in zijn toelichting op de kwartaalcijfers niet echt somber.

De bijna gehalveerde winst is „voornamelijk” te wijten aan een belastingtegenvaller van 90 miljoen euro bij de Zweedse supermarktketen ICA, zei hij. Ahold heeft een belang van 60 procent in deze dochter. Begin september meldde Ahold al dat het daarvan af wil, maar over dat verkoopproces was vanochtend nog niets te melden.

Ook los van de belastingaanslag in Zweden daalt de winst van Ahold. De markt voor supermarkten blijft lastig, zegt Boer: consumenten geven niet meer zo gemakkelijk geld uit. En dus is hij al „heel tevreden” met de gerealiseerde omzetgroei van 3,7 procent tot 7,6 miljard euro.

Het operationeel resultaat kwam het afgelopen kwartaal uit op 289 miljoen euro, 3,7 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst daalde tot 139 miljoen euro. In Nederland steeg de omzet met 8,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit komt onder andere door de acquisitie van webwinkel bol.com en door de toevoeging van Jumbowinkels. Na de overname van C1000 door Jumbo kon Ahold dit jaar 82 winkels overnemen, die worden omgevormd tot Albert Heijns. Tot nu toe zijn vijftien omgebouwde filialen geopend. Boer zegt „blij” te zijn met de eerste resultaten, al erkent hij dat „klanten altijd moeten wennen aan de overgang naar de AH-formule. Dat duurt gewoon even.”

Verder is Ahold in Nederland bezig met afhaalpunten. Klanten van bol.com kunnen sinds kort hun pakketjes ophalen in 59 AH-vestigingen. En eind oktober ging in Heemstede het eerste pick-up point open, waar klanten met de auto doorheen rijden om hun online bestelde boodschappen op te pikken. Later dit jaar komen er nog twee bij in Tilburg en Naarden.

In zijn voorspelling voor de rest van het jaar blijft Boer voorzichtig. Zo moet hij de effecten van storm ‘Sandy’ in de VS afwachten. Want hoewel klanten met storm op komst flink inslaan – en de verkopen dus meestal toenemen – is er ook schade geleden. Door stroomuitval deden vrieskisten het bijvoorbeeld niet en verdwenen producten in de prullenbak. Die derving komt pas in de volgende kwartaalcijfers terug. En daarin zitten óók de feestdagen Thanksgiving en Kerstmis. Boer: „Het vierde kwartaal is altijd een goede periode voor supermarkten.”