Boeken kopen moet een belevenis worden

Nederland, Arnhem, 13-11-2012. Foto Maarten Hartman. Boekandel Dekker De Slegte Selexyz in voormalig Postkantoor

Met circusacts, gratis leeslampjes en muzikanten wordt vandaag gevierd wat een half jaar geleden nog aan een zijden draadje hing: het voortbestaan van de Selexyz-boekhandels. In Groningen, Leeuwarden, Arnhem en Nijmegen zijn de eerste filialen gefuseerd met de winkels van De Slegte. De tweedehands boeken en de ramsj van de Slegte hebben een plaats gekregen tussen het kwaliteitsassortiment van Selexyz.

In het voorjaar dreigde er nog een faillissement voor de boekenpaleizen van Selexyz. Er waren hoge kosten gemaakt bij de verzelfstandiging vanuit de Boekhandelsgroep Nederland in 2010, en net als bij andere boekhandels daalt de omzet al jaren. Ze hebben last van de crisis, van de concurrentie van internetwinkels en het lijkt er op dat mensen steeds minder gaan lezen. Nadat er meer dan vijftig financiers waren gepolst voor een kapitaalinjectie, zijn de winkels uiteindelijk voor 3,5 miljoen euro verkocht aan investeringsmaatschappij ProCures.

Dat bedrijf nam ook een meerderheidsaandeel in De Slegte. Door de winkels samen te voegen kan het nieuwe bedrijf besparen op winkelruimte en personeel. In de afgelopen periode verdwenen er 140 arbeidsplaatsen.

De vier fusiewinkels die vandaag opengaan zijn volgens de nieuwe directeur Paul Dumas slechts een startschot voor het echte werk: de opening van een flagshipstore „die zijn weerga niet kent”. Waarschijnlijk komt die in Selexyz Broese in Utrecht. Daar moet boeken kopen een belevenis worden. „Onze ambitie is om te laten zien dat het einde van de winkel er nog lang niet is.”

Er komen interactieve tafels bij de ingang, waarop je met je klantenkaart je eigen boekenwereld tevoorschijn tovert en de computer je nieuwe titels aanraadt. Je mag voortaan met je koffie door de winkel lopen. Dumas: „Die sereniteit die in boekhandels hangt, snappen wij niet. Bij ons is altijd wat te beleven, zonder dat het een herrietent wordt.”

De nieuwe eigenaar wil rechtstreeks de concurrentie aangaan met internetwinkel Bol.com door in de grote steden boeken die in de winkel voorradig zijn binnen een paar uur thuis te bezorgen. Dat kan tot elf uur ’s avonds, op een tijdstip dat jou uitkomt. „Dan is retail sneller dan internet”, zegt Dumas. „Thuis en winkel komen in elkaars verlengde te liggen. Wij moeten iets neerzetten dat internet niet kan kopiëren.”

Vanaf vandaag kunnen klanten via www.vraagteken.info vertellen wat zij graag willen terugzien in de flagshipstore. ProCures zal daar dan snel op inspelen. Dumas: „We kunnen het maar één keer goed doen.”