BBC tast flink in de buidel voor vals beschuldigde oud-politicus

epa03468144 A pedestrian walks past the new BBC Broadcasting House in central London 12 November 2012. The BBC's director of news, Helen Boaden, and her deputy have "stepped aside" pending the outcome of an internal review. The move by Boaden and Steve Mitchell follows director general George Entwistle's resignation last weekend. EPA/ANDY RAIN Foto ANP EPA / Andy Rain

De Britse omroep BBC heeft vandaag een schikking getroffen met oud-politicus Alistair McAlpine. De oud-penningmeester van de Conservatieve Partij, die vals werd beschuldigd van kindermisbruik in het BBC-programma Newsnight, krijgt een bedrag van 185.000 pond (229.000 euro).

McAlpine werd in het vooraanstaande programma ten onrechte beschuldigd van pedofilie. Zijn naam werd in het programma niet genoemd, maar circuleerde al snel op internet. De man die in het programma de beschuldigingen uitte, trok vervolgens zijn beweringen in. De affaire leidde er al toe dat vorige week het hoofd van de BBC, George Entwistle, opstapte, evenals de chef van BBC News, Helen Boaden.

McAlpine laat weten blij te zijn met de schikking. Hij voegde eraan toe dat hij ook bij andere media zal aankloppen die zijn naam hebben besmeurd.

“Ik ben verheugd dat we een snelle en eerlijke schikking met de BBC hebben kunnen treffen. We willen nu schikkingen gaan treffen met andere organisaties die lasterlijke uitlatingen hebben gepubliceerd en met mensen die mij op Twitter te schande hebben gemaakt.”

Het voormalige Hogerhuislid heeft aan de hele affaire een vieze smaak overgehouden:

“Het was beangstigend om het mikpunt te zijn van publieke haatgevoelens. Het kan tot een zeker punt worden hersteld, maar er is een verschrikkelijk Brits gezegde: waar rook is is vuur. Mensen zullen zeggen: ‘Hij lijkt onschuldig, maar…’”

De valse beschuldiging aan het adres van de oud-politicus is de tweede uitglijder waardoor de BBC op dit moment flink onder vuur ligt. Waar de omroep de uitzending over McAlpine wel uitzond, voorkwam het juist uitzending van een programma over de vergrijpen van de vorig jaar overleden tv-ster Jimmy Savile. De presentator zou zich twintig jaar lang aan tientallen jonge meisjes hebben vergrepen, waarvan de BBC zou hebben geweten maar niet ingreep. Er zijn inmiddels honderden klachten verzameld door de politie.