Agenda Film

This film image released by Sony Pictures Classics shows Jean-Louis Trintignant in a scene from the Austrian film, "Amour." The film is on of 71 films submitted for consideration in the foreign language film category for the 85th Academy Awards. The Academy Awards will be presented on Sunday, Feb. 24, 2013, at The Dolby Theatre in Los Angeles. (AP Photo/Sony Pictures Classics)

Atmen

Roman Kogler is negentien jaar oud en hij heeft een moord gepleegd. Nou ja, geen moord vindt hij zelf, want de man in kwestie is in het ziekenhuis overleden. En nu zitten de vijf jaar die hij voor dit misdrijf in een jeugdinrichting heeft doorgebracht er bijna op en moet hij naar buiten. De wereld in. De vraag is wat hij daar eigenlijk te zoeken heeft. Het verhaal is al eerder verteld: de delinquent op zijn weg naar rehabilitatie die weer moet leren aarden buiten de gevangenismuren. De als regisseur en scenarioschrijver debuterende Oostenrijkse acteur Karl Markovics vertelt het echter met een mix van warmte en sardonisch humor die in het genre ongewoon en verfrissend is.

Amour

In Michael Hanekes Amour klopt de dood aan de deur van het appartement van Georges en Anne, een hoogbejaard, verfijnd paar muziekdocenten in Parijs. Het begint met een black-out. Volgt een infarct. En een beroerte. Anne, die haar lot eerst met galgenhumor draagt, smelt als een zandkasteel in de vloed terwijl Georges om haar heen reddert. In bed plassen is geen drama, sust hij. Maar natuurlijk is het dat wel voor zo’n trotse dame. De dood werpt zijn schaduw vooruit in de vorm van schaamte.

De wereld van Georges en Anne slinkt door verlies aan decorum tot hun appartement, en later tot hun slaapkamer. Amour gaat over wat iedereen tegemoet ziet die niet abrupt het toneel verlaat door een hartaanval of een auto-ongeluk. De grond die langzaam wegzakt, het verlies van controle en waardigheid. Maar Amour gaat ook over twee mensen en wat overblijft als al het andere wegvalt. Over liefde die sterker is dan de dood.

Droom en daad

Zestig jaar na haar dood is schrijfster en activiste Henriëtte Roland Holst zo goed als vergeten. Filmmaakster Annette Apon zegt het eerlijk in haar impressionistische portret Droom en Daad. De film is deels geïnspireerd op de biografie die Elsbeth Etty schreef van de dichteres die aan de wieg stond van de Nederlandse arbeidersbeweging. Henriëtte Roland Holstvertaalde bijvoorbeeld De Internationale, het socialistische strijdlied dat Apon, zo vertelt ze in Droom en daad in de jaren zeventig zelf nog gezongen heeft.

Het zoeken van Henriëtte Roland Holst in de periode 1891-1927, waarin zij haar plaats ten opzichte van het socialisme probeert te bepalen, wordt zo ook een zoeken naar Roland Holst. En naar haar plek in de Nederlandse geschiedenis. En naar de inspiratiebron die ze misschien zou kunnen zijn nu in tijden van kapitalistische crises het socialisme weer serieus genomen wordt.

Idfa

Documentairefestival IDFA bestaat 25 jaar. Groot, informeel en wars van glamour, maakte het IDFA school en revitaliseerde de Nederlandse documentaire. Dit jaar toont het festival 317 films, waaronder 97 wereldpremières. Speciale aandacht gaat uit naar de Nederlandse documentaire. Aanraders zijn bijvoorbeeld The Queen of Versailles en A band called Death.

14 t/m 25 nov. In verschillende bioscopen rond het Rembrandtplein in Amsterdam. www.idfa.nl