Webshop onbekend? Scan 'm!

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: de online shopscan en teakhout (2).

Bij Help@NRC komen geregeld klachten binnen over webwinkels. Concert- of pretparkkaartjes worden nooit geleverd, fotoboeken zijn weken later klaar dan gepland.

Volgens de Consumentenautoriteit kopen circa 11,7 miljoen Nederlanders via internet. Eén op de vier doet dat eens in de twee weken of vaker. En één op de zeven consumenten zegt bij zijn online aankopen wel eens een probleem te hebben ondervonden, meestal met betrekking tot de levering.

Maar van de online shoppers weet veertig procent niet hoe ze moeten controleren of een webwinkel betrouwbaar is, ontdekte de Consumentenautoriteit. Om die reden lanceerde de ConsuWijzer afgelopen week – onder het motto ‘Webshop onbekend? Zorg dat je ’m scant!’ – een online scan waarmee consumenten snel kunnen nagaan met wie ze zaken doen voordat ze iets bestellen. „Sommige problemen zijn gemakkelijk te voorkomen wanneer je de webshop vooraf op een aantal punten controleert”, zegt Pauline Bijlenga, hoofd van de ConsuWijzer. „Vooral bij webwinkels die je nog niet kent, is dat belangrijk.”

Via de scan kunnen consumenten de ervaringen van anderen met de webshop lezen en bij de Kamer van Koophandel checken of het bedrijf achter de webwinkel wel echt bestaat. Voor wie nu direct een webshop te binnen schiet: het programma is te vinden via www.consuwijzer.nl/shopscan/

Investeren in bomen in Brazilië (2)

Wie Lezers én de directeur De kwestie Goodwood-teakhout

De oproep van vorige week – wie ook in het failliet verklaarde Goodwood (teakbomen in Brazilië) heeft geïnvesteerd – leverde Help@NRC een volle mailbox op. Gedupeerden mailden:

„Deze investering beschouw ik als volstrekt mislukt.”

„Bij ons gaat het om 10.000 euro. Wel een beetje jammer om dat zomaar kwijt te zijn.”

„Ik neem aan dat die teakplantage nog steeds bestaat en dat mijn bomen, waarvoor ik een eigendomsbewijs heb, daar nog steeds staan te groeien. Er is mij nooit iets uitbetaald.”

Een oud-bestuurslid van Belangenvereniging Bomen Op Stand reageerde. „Wellicht komt u verder door contact op te nemen met de overkoepelende belangengroep voor hardhoutinvesteerders.”

En tot slot stuurde Marius van Eibergen Santhagens, directeur van Stichting Amazon Teak Foundation (ATF), zélf een mail.

Hij schetst de geschiedenis van Goodwood: opgericht in de jaren negentig, de verkoop van beleggingen in teakhout stopte in 2006, sinds die tijd staat het bedrijf onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten, sinds 2008 is hij (Santhagens) directeur, Goodwood ging in december 2010 failliet, 13.500 beleggers, 80 procent van alle beleggers betaalde een vrijwillige bijdrage voor de doorstart met ATF, enzovoorts.

Voor „alle informatie, budgetten, jaarrekeningen, plannen en uitwerking en nieuwsitems” verwijst Santhagens naar de website www.amazonteak.nl. En, voegt de directeur daaraan toe: „Indien men vragen heeft, kan een mail worden gestuurd naar info@amazonteak.nl.”

Handig voor beleggers. Of niet. Want zoals één van de gedupeerden mailt: „Amazon Teak Foundation beantwoordt mijn mails niet meer.” Wordt vervolgd.