Webshop onbekend? Scan ’m!

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: de online shopscan en teakhout (2).

Bij Help@NRC komen geregeld klachten binnen over webwinkels. Concert- of pretparkkaartjes worden nooit geleverd, fotoboeken zijn weken later klaar dan gepland.

Volgens de Consumentenautoriteit kopen circa 11,7 miljoen Nederlanders via internet. Eén op de vier doet dat eens in de twee weken of vaker. En één op de zeven consumenten zegt bij zijn online aankopen wel eens een probleem te hebben ondervonden, meestal met betrekking tot de levering.

Maar van de online shoppers weet veertig procent niet hoe ze moeten controleren of een webwinkel betrouwbaar is, ontdekte de Consumentenautoriteit. Om die reden lanceerde de ConsuWijzer afgelopen week – onder het motto ‘Webshop onbekend? Zorg dat je ’m scant!’ – een online scan waarmee consumenten snel kunnen nagaan met wie ze zaken doen voordat ze iets bestellen. „Sommige problemen zijn gemakkelijk te voorkomen wanneer je de webshop vooraf op een aantal punten controleert”, zegt Pauline Bijlenga, hoofd van de ConsuWijzer. „Vooral bij webwinkels die je nog niet kent, is dat belangrijk.”

Via de scan kunnen consumenten de ervaringen van anderen met de webshop lezen en bij de Kamer van Koophandel checken of het bedrijf achter de webwinkel wel echt bestaat. Voor wie nu direct een webshop te binnen schiet: het programma is te vinden via www.consuwijzer.nl/shopscan/