Omzetstijging Accell door mooie zomer

Fietsfabrikant Accell zag de verkoop stijgen als gevolg van de mooie zomer. Maar de winst groeide niet mee.

Mooi zomerweer is de beste garantie voor hoge omzetten in de fietsindustrie. De Accell Group (onder meer Batavus, Sparta, Raleigh en Koga) kondigde vanochtend bij de presentatie van de derdekwartaalcijfers dan ook die hogere omzet aan, want de afgelopen zomer was beter dan die in 2011. Maar de netto operationele winst zal lager uitvallen dan in 2011. Accell schrijft dat toe aan het doorberekenen van kostenstijgingen en de financiering van acquisities. Zo nam de fietsfabrikant in april Raleigh en Diamondback over. Maar de synergie-effecten zijn voorlopig beperkt, terwijl met die overname wel integratie-en financieringskosten gemoeid zijn.

Vorig jaar boekte de Accell Group een nettowinst van 40,3 miljoen euro. Dat die over 2012 lager zal uitvallen, liet het bedrijf in juni, bij de presentatie van de halfjaarcijfers, al weten. Toch toonde bestuursvoorzitter René Takens zich vanochtend optimistisch over de toekomst van de fietsindustrie. In de meeste landen waar de Accell Group actief is (Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Turkije, Canada en Frankrijk) zorgde dat mooie zomerweer voor omzetstijging. Die hogere verkoopcijfers betroffen niet zozeer de traditionele fietsen, maar vooral de elektrische en de sportieve fietsen.

Het in Heerenveen gevestigde bedrijf verwacht op de midden- en lange termijn positieve vooruitzichten omdat er, ondanks slechte economische vooruitzichten, een structurele vraag is naar fietsen voor mobiliteit, gezondheid en sport – zeker in het duurdere segment. Dat blijkt volgens Takens ook uit de positieve reacties van dealers op de in september gepresenteerde nieuwe fietscollecties voor volgend jaar. Op termijn, zo liet het bedrijf eerder weten, wordt expansie gezocht op de Aziatische markt.

De Accell Group is Europees marktleider, maar dat is geen vanzelfsprekende positie. Want de fietsmarkt is een seizoens- en conjunctuurgevoelige branche. Fietsen gaan vooral in het voorjaar en de zomer over de toonbank, terwijl de verkooppiek van fitnessapparatuur zich in het najaar en de winter aandient. Dat maakt planning van productielijnen en de aanlevering aan dealers in een groot aantal landen complex – temeer daar goed of juist slecht weer op voorhand nauwelijks voorspelbaar is, maar wel van invloed op de verkoopcijfers.

Het merendeel van de omzet werd vorig jaar in Nederland geboekt (34 procent). Duitsland was goed voor 28 procent, Frankrijk 9 procent van de omzet (vorig jaar 607,6 miljoen euro). Duitsland is de grootste ‘groeier’, vooral als het om elektrische fietsen gaat. Fietsen wordt in Duitsland gestimuleerd vanuit de overheid. In Frankrijk daalde de verkoop van fietsen , maar steeg de omzet van fietsonderdelen en accessoires met 26 procent.

De Europese marktleider moet het in Nederland opnemen tegen Pon Holding, dat vorig jaar een 22-procentsbelang in Gazelle van Accell overnam. De 17 miljoen euro die daarmee gemoeid was, gebruikte Accell voor de aankoop van Raleigh. Dat levert het bedrijf een groeipositie op de Amerikaanse markt op.