‘Drooglegging is de echte misdaad’

John Hillcoat en Nick Cave maakten Lawless, tussen een western en een gangsterfilm in. „Iedereen verklaarde de western dood.”

Nick Cave (links) en John Hillcoat: ,Gangsterfilms eindigen altijd met de dood van de gangster, die ten onder gaat in een regen van kogels.”

Rockster Nick Cave is nog niet achter de interviewtafel gaan zitten of hij is al uiterst geïrriteerd. Cave, ook actief als filmcomponist en scenarioschrijver, bewerkte voor regisseur John Hillcoat het non-fictieboek The Wettest County in the World van Matt Bondurant tot Lawless, een kruising tussen western en gangsterfilm over drie broers die illegale drank stoken en verhandelen tijdens de drooglegging in de VS. De vraag was waar zijn eindeloze fascinatie vandaan komt voor moordenaars en andere criminelen, waar hij al talloze murder ballads en andere songs over heeft geschreven, en nu dus een hele film.

Nick Cave: „Luister, ik heb honderden nummers geschreven, want ik doe dat al heel erg lang.Van die honderden zijn er misschien twintig die over moordenaars gaan. Maar ik heb ook een heleboel andere songs, die over de liefde gaan, en over de natuur ennog een heleboel andere zaken. Als je ook over geweld schrijft, wordt dat ineens als iets heel bijzonders gezien. Maar voor mij is geweld een uitermate voor de hand liggend thema. Het is simpelweg onderdeel van de menselijke natuur. Iedereen heeft een enorm potentieel voor geweld in zich, en de omstandigheden zijn bepalend of dat geweld op een zeker moment wel of niet naar buiten komt. Voor mij is het heel vanzelfsprekend om over geweld te schrijven.”

U schijnt een groot filmliefhebber te zijn.

Cave: „Ja. Ik kijk heel veel films. Ik kijk de grootste rotzooi en ik kijk klassiekers. Alles. Vooral thuis, minder vaak in de bioscoop. Voor mij is dat een hele prettige manier om uit mijn eigen wereld te stappen en op te gaan in het verhaal van iemand anders. Dat heeft een hypnotiserend effect, het maakt je leeg, het kost geen enkele moeite. Dat werkt heel kalmerend.”

Het heeft veel tijd gekost om deze film van de grond te krijgen.

Regisseur John Hillcoat: „Ik ben dol op genrefilms. Ik wilde een soort kruising maken tussen een gangsterfilm en een western. Maar voordat True Grit van de Coens uitkwam en een groot kassucces werd, zei iedereen tegen ons dat de western dood was, dat er totaal geen geld meer mee te verdienen viel. Lange tijd konden we de financiering alleen rondkrijgen als we de hele film in de stad zouden situeren. Maar ik wilde juist laten zien hoe de illegale drankstokerijen op het platteland de criminaliteit in de steden, van Al Capone en andere gangsters, hebben aangewakkerd. We hebben heel veel omwegen moeten bewandelen voordat we eindelijk de financiering rond hadden.”

Wat trok u aan in het boek van Matt Bondurant?

Cave: „Zijn boek is een absolute Amerikaanse klassieker. Het is me een raadsel waarom er niet eerder een film van is gemaakt. De producenten kwamen met het boek bij ons. Wij hoefden er niet lang over na te denken of we de film wilden maken. Het is waargebeurd, de dialogen zijn heel rijk en prachtig geschreven. Dat maakte het voor mij ook vrij eenvoudig om dit scenario te schrijven.”

De film brengt de drooglegging als het begin van de moderne wereld.

Hillcoat: „In deze periode, en in deze streek, Virginia, eindigt de periode van de western, en begint het tijdperk van de gangster, en van de gangsterfilm. We zijn ergens in het midden uitgekomen, bij een wangster.”

Voor uw doen is dit een mainstreamfilm, uw eerdere werk is veel donkerder.

Hillcoat: „Gangsterfilms eindigen altijd met de dood van de gangster, die ten onder gaat in een regen van kogels. Door de figuur van de gangster mogen we even de opwinding voelen van iemand die zich aan geen enkele morele code houdt, die de dingen doet die we eigenlijk ook wel zouden willen doen, maar aan het einde van de film moet hij wel doodgaan en de prijs betalen voor zijn zonden. Ons verhaal loopt anders af. Wij vonden dat juist mooi.”

De film gaat nogal in detail over hoe illegale drank precies wordt gestookt.

Cave: „Ik heb dat zelf ook gedaan toen ik een jaar of twaalf was, met wat buizen en aardappelschillen, op het platteland van Australië. Je stookte met een vriendje een klein beetje drank, nam een paar slokken en vervolgens was je heel lang aan het overgeven.”

Volgens sommige recensenten zou u glamourhelden maken van criminelen.

Cave: „Daar ben ik het totaal niet mee eens. Wie zijn hier de echte misdadigers? De grote misdadigers in de film zijn de corrupte politieagenten. De hele drooglegging is de echte misdaad. Niet deze drie broers. Oké, ze plegen een paar moorden. Maar dat is eerder het gevolg van de drooglegging dan de oorzaak. En de misdaad van de drooglegging gaat tot de dag van vandaag door. Driekwart van de gevangenen in Amerika zit vast voor drugsgebruik en drugsdelicten. Dat is pas misdadig.”