Weg met die appels

Loop een willekeurige bibliotheek, universiteit of kroeg binnen en de lichtgevende appeltjes schijnen je tegemoet. Was de laptop van Apple vijftien jaar geleden nog iets voor een kleine groep creatievelingen, inmiddels wint het computermerk overal terrein. Het bedrijfje Uncover verzet zich op ludieke wijze tegen de ‘Apple-isering’ van de samenleving door de lichtgevende logo’s in de vorm van een appel uit te snijden tot bomen, gezichten en andere figuren.

„Apple maakt de beste en mooiste computers ter wereld, maar wordt daardoor ook een beetje te overheersend”, vindt bedenker Victor van Doorn (25). Voor hem staat zijn eigen laptop. Het oorspronkelijke Apple-logo is getransformeerd tot het oor van een meisjesgezicht. Van Doorn was vijftien toen hij op televisie voor het eerst een laptop van Apple zag. Gefascineerd door het lichtgevende scherm schreef hij op een servetje het idee daar ooit iets mee te doen. Pas vorig jaar kwam hij dat servetje weer tegen en besloot hij zijn eigen MacBook uit elkaar te halen om de mogelijkheden te onderzoeken.

Dat bleek nog niet zo gemakkelijk. „Apple gebruikt lijm in plaats van schroeven en maakt zijn laptops bovendien steeds dunner.” Een lasersnijder van 2000 watt is ervoor nodig om het harde aluminium uit te snijden. Eerst durfden alleen „dappere vrienden” het aan om hun laptop onder handen te laten nemen door Van Doorn. Maar al gauw schreven technologieblogs erover en stroomden de bestellingen binnen.

Momenteel werken er vijf mensen voor Uncover en kunstenaars ontwerpen de nieuwe figuren. Een persoonlijke uitsnede op je laptop kost minimaal 400 euro. De winst (ongeveer 150 euro per laptop) wordt voorlopig helemaal geïnvesteerd in de ontwikkeling van het bedrijf. Want de plannen zijn groot: de komende tijd richt Uncover zich op de Amerikaanse stad San Francisco, waar ook computerwalhalla Silicon Valley is gevestigd.

Apple zelf is ambivalent over Uncover. Na de lancering afgelopen maart ontmoette Van Doorn een vertegenwoordiger van Apple en liet hem een prototype zien. De Appleman was enthousiast over de creativiteit, maar toen Van Doorn voorstelde samen een expositie te organiseren veranderde hij van toon, want „zoiets kan Apple natuurlijk niet doen”.

Onder de opdrachtgevers van Uncover bevinden zich veel particulieren die regelmatig voor een groot publiek staan, zoals sprekers en muzikanten. De directeur van WeTransfer liet bijvoorbeeld zijn eigen logo uitsnijden en ook voor dj Armin van Buuren is een Uncover in de maak.

    • Adinda Akkermans