Kunsthalrovers op fiets of brommer

De Rotterdamse politie heeft vier weken na de Kunsthalroof weinig vorderingen te melden in het onderzoek naar de schilderijenroof in de Rotterdamse Kunsthal. Wel houdt de politie, die nog altijd met twintig man werkt aan de zaak, rekening met de mogelijkheid dat de daders na de inbraak te voet, per fiets of op een brommer met de gestolen schilderijen zijn vertrokken.

Ooggetuigen hebben beweerd dat de bandensporen die zichtbaar waren in het gras achter de Kunsthal daar al eerder waren te zien, voor de inbraak. De inbraak vond plaats in de nacht van 15 op 16 oktober.

Bovendien waren op de beelden van veiligheidscamera’s geen auto’s te zien die in verband kunnen worden gebracht met de inbraak. De politie, die met twintig man aan de zaak werkt, heeft alle bestuurders gesproken van de auto’s die rond het tijdstip van de roof zijn waargenomen. Ook getuigenverklaringen wezen niet in de richting van auto’s.

De daders, in donkere Adidas-trainingspakken, wisten in enkele minuten tijd zeven waardevolle schilderijen te stelen die tijdelijk geëxposeerd werden in De Kunsthal als onderdeel. De schilderijen waren eigendom van de familie Cordia.

Op de beelden van de inbrekers zijn rugtassen zichtbaar, bedoeld om de schilderijen in te vervoeren. Die tassen zijn door hun grootte onhandig voor vervoer per auto, maar handig voor vervoer per fiets of bromfiets, omdat ze de handen vrij laten. Dit zou kunnen betekenen dat de daders hun buit in de buurt van de Kunsthal hebben gestald om die later over te laden in een auto.

De redenering van de daders zou kunnen zijn dat de beelden gemaakt door veiligheidscamera’s dagen na de roof minder nauwkeurig worden bekeken. De politie wil hierover niet speculeren. Wel zegt een voorlichter dat rechercheurs sinds de start van het onderzoek „doorlopend naar beeldmateriaal aan het kijken zijn, met daarop vele personen.”

Bovendien, zegt ze, is „het onderzoek is nog niet zo ver dat we een scenario kunnen uitsluiten”. Wel laat de politie weten dat de link met een mislukte drugsdeal in Antwerpen, zoals geopperd door dagblad Het Parool is onderzocht maar niet kon worden bevestigd.