Esperet wint Tromp Concours met bezwerende trom

Klassiek

Finale Tromp Percussie Concours. Gehoord: 11/11 Muziekgebouw Eindhoven ****

Het tweejaarlijkse Tromp Percussie Concours in Eindhoven is uitgegroeid tot een wereldevenement. Als enige Nederlandse concours kreeg het in augustus een vierjarige structurele subsidie toegekend van het Fonds Podiumkunsten. Meer dan 70 deelnemers van over de hele wereld streden afgelopen anderhalve week om de lucratieve eer: Tromp winnen opent internationaal deuren, weet de winnaar van 2010, Alexej Gerassimez.

De drie finalisten mochten beurtelings naast sterpercussionist en vaste gast Colin Currie soleren in het dubbelconcert Double standard van Nico Muhly, het verplichte werk dat hier de wereldpremière beleefde.

Double standard is een rijkgeschakeerd en toegankelijk werk. Met een scherp oor smeedt Muhly intrigerende taferelen, met hoofdrollen voor marimba, potten en pannen, en een met vioolstokken aangestreken vibrafoon. Het werk verdroeg de herhaalde uitvoeringen door Britten Sinfonia onder Bas Wiegers met gemak, maar het dreef amper een wig tussen de uitstekende finalisten.

Fransman Alexandre Esperet (1987) won het concours overtuigend door niet alleen de eerste prijs van de vakjury maar ook de publieks- en persprijs op zijn naam te schrijven.

Het verschil met zijn mededingers maakte hij met zijn solo-uitvoering van Kevin Volans’ She who sleeps with a small blanket: met groot dynamisch bereik en volledige greep op het materiaal sloeg Esperet een adembenemende bezwering uit zijn trommels.

Na zijn komische toegift Ceci n’est pas une balle, een body-percussion-pantomine rond een afwezige bal, kon hij bij het publiek niet meer stuk. Garrett Mendelow won de tweede prijs, Galdric Subirana werd derde. Zelfs tijdens het juryberaad bleef het Tromp Concours meer dan onderhoudend: Currie etaleerde zijn fenomenale talent in het Rotterdam Concerto (2011) van Joey Roukens, die zich net als Muhly niet laat inperken door genregrenzen.