Emirates ontstijgt malaise

Vrijwel alle luchtvaart- maatschappijen bezui- nigen. Uitzondering is Emirates uit Dubai, dat 15 nieuwe routes opende.

Terwijl vrijwel alle grote luchtvaartmaatschappijen worstelen met de tegenvallende economie en de hoge kerosineprijs, ziet Emirates, de snel groeiende maatschappij uit de Golfstaat Dubai, de winst verdubbelen. In de eerste helft van het gebroken boekjaar 2012/ 2013 kwam de nettowinst uit op 366 miljoen euro.

De groei van Emirates is nog niet ten einde. Het bedrijf opende dit jaar vijftien nieuwe routes en zag het personeelsbestand met 8 procent groeien. Bovendien is er geen enkele maatschappij met meer moderne toestellen van Airbus (A380) en Boeing (777) dan Emirates.

Hoe anders staat de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia er voor. Het bedrijf maakte vorige week een ingrijpende reorganisatie bekend, waardoor 4.500 medewerkers hun baan zullen verliezen.

Iberia kan niet anders, legde topman Rafael Sánchez-Lozano uit. Zijn bedrijf verliest dagelijks 1,7 miljoen euro en vecht voor zijn voortbestaan. Iberia is onderdeel van de IAG Group, waartoe ook British Airways behoort.

IAG denkt op de markt van prijsvechters te moeten uitbreiden voor een succesvol voortbestaan. Een dag voor de aankondiging van de reorganisatie bij Iberia maakte IAG bekend dat een bod te doen op de Spaanse prijsvechter Vueling. IAG ziet Vueling als een aantrekkelijk bedrijf, omdat het tegen lage kosten werkt en de laatste jaren de vluchten en capaciteit heeft uitgebreid en tegelijkertijd ook winstgevend is gebleven.

De winstgevendheid is juist bij de traditionele luchtvaartmaatschappijen een probleem. Air France-KLM kondigde dit jaar aan dat er zo’n 5.100 banen moeten verdwijnen om kosten te besparen en het bedrijf uiteindelijk uit de rode cijfers te krijgen. De Duitse vliegmaatschappij Lufthansa liet dit jaar weten dat het 3.500 banen wil schrappen om de kosten te drukken.

Analisten zijn het er wel over eens dat veel grote luchtvaartmaatschappijen met dezelfde problemen kampen. Door de economische crisis is de vraag ingezakt, terwijl de brandstofkosten hoog blijven. Bovendien is er de moordende concurrentie van prijsvechters die gemiddeld lagere loonkosten hebben.

De Scandinavische SAS-groep liet gisteren weten ook flink in de kosten te moeten snijden om te overleven. Het bedrijf wil de lonen verlagen en 800 voornamelijk administratieve banen schrappen. SAS-topman Rickard Gustafson zei dat de toekomst van het bedrijf op het spel staat. Hij kondigde aan jaarlijks 3 miljard Zweedse kronen (350 miljoen euro) te willen besparen en regionale onderdelen te verkopen.