Bonuskaart Albert Heijn blijkt toch niet anoniem

Albert Heijn heeft gegevens verzameld van anonieme bonuskaarten. Dat is in strijd met de privacywet.

Rotterdam. Klanten van Albert Heijn die anoniem gebruik willen maken van hun bonuskaart, zijn toch individueel in kaart gebracht. AH koppelde persoonsgegevens, e-mailadressen en andere informatie aan die anonieme bonuskaart door klantgegevens te combineren die zijn verkregen via onder meer AH.nl, AH Fotoservice en bezorgdienst Appie.

Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) handelde AH daarmee in strijd met de privacywet. Albert Heijn moet nu aan anonieme kaarthouders toestemming vragen voor deze gegevenskoppeling en recht op inzage geven in de opgeslagen gegevens.

AH ontkende aanvankelijk dat persoonlijke gegevens van anonieme kaarthouders werden opgeslagen, maar nadat het CBP onderzoek had gedaan, gaf AH toe dat ook die kaarthouders niet langer anoniem zijn. AH heeft inmiddels toegezegd dat ze deze bestanden ‘onomkeerbaar’ zal verwijderen, zodra het CBP-onderzoek is afgerond.

AH bezwoer bij de introductie van de bonuskaart in 1997 dat het niet de bedoeling was klanten te bestoken met promotieacties. Klanten konden kiezen voor een persoonlijke of anonieme bonuskaart. Maar begin dit jaar maakte Albert Heijn bekend dat klanten met zo’n persoonlijke kaart extra kortingen aangeboden zouden krijgen. Volgens het CBP had AH ook deze klanten daarvoor om toestemming moeten vragen. NRC