De rode loper van Rotterdam

Zaterdag ging na zes jaar de nieuwe reizigerspassage van station Rotterdam Centraal open. Het is meer dan zomaar een doorgang voor reizigers om de perrons te bereiken.

Kijk naar de grond en begrijp wat hij bedoelt. Een natuurstenen vloer. In een opvallende rode kleur, die ook het later op te leveren stationsplein aan de voorzijde zal domineren. „Met ons nieuwe centraal station rolt Rotterdam straks voor iedere bezoeker de rode loper uit.” Burgemeester Ahmed Aboutaleb zei het de afgelopen jaren meer dan eens, tegen iedereen die het horen wilde.

Bijna een jaar nadat het hoogste punt (30 meter) van de stationshal werd bereikt, werd zaterdagochtend de nieuwe reizigerspassage van Rotterdam Centraal officieel in gebruik genomen. Een mijlpaal, zo benadrukten ProRail, de Nederlandse Spoorwegen en de gemeente Rotterdam. En meer dan zomaar een doorgang voor de reizigers om de perrons te bereiken van het – nu al – futuristisch ogende ov-knooppunt.

De nieuwe reizigerspassage is 49 meter breed, 149,5 meter lang en 3,3 meter hoog. Daarmee is hij zes keer breder dan de huidige, tijdelijke voetgangerstunnel. Aan weerszijden bevinden zich winkels en eetgelegenheden, variërend van een filiaal van de in Rotterdam welbekende patisserie Dudok tot een vestiging van ’s werelds grootste keten van koffiehuizen, het Amerikaanse Starbucks.

Vides van vijftig bij vijf meter zorgen voor licht in de traverse. Alle sporen zijn bereikbaar via trappen, liften en roltrappen. De bouw van de reizigerstunnel heeft zes jaar in beslag genomen.

De voetgangerstunnel die tot gisteren dienst deed als passage krijgt zijn oorspronkelijke functie terug: een fietstunnel die het centrum verbindt met de Provenierswijk in Blijdorp. Deze moet over tien maanden gereed zijn. Kort daarop volgt de oplevering van een ondergrondse fietsenstalling (5.198 plekken). Eind volgend jaar zijn volgens de bouwplanners ook de perrons en het busstation klaar.

In het voorjaar van 2014, als ook het stationsplein inclusief het aangrenzende Kruisplein nieuw zijn ingericht, is de grote officiële opening van Rotterdam Centraal gepland.

Het project Rotterdam Centraal begon zeven jaar geleden met de bouw van het metrostation, dat sinds 2009 in gebruik is. De stationshal, voorzien van een transparante overkapping, wordt komend voorjaar in gebruik genomen. De bouwkosten van de monsteroperatie worden geschat op 660 miljoen euro. Naar goed Rotterdams gebruik zijn de eerste bijnamen voor de nieuwe en opvallend puntige entree van het Rotterdam Centraal reeds bedacht. Door het spiegelende kreukeldak wordt het nieuwe CS door sommigen al ‘De Haaienbek’ of ‘De Puntzak’ genoemd.

Het oude centraal station, waarvoor architect Sybold van Ravesteyn (1889-1983) zich liet inspireren door de Italiaanse stadsarchitectuur, voldeed niet meer aan de eisen van de tijd. Rotterdam verwacht in 2025 bijna een verdrievoudiging van het huidige aantal passagiers (110.000) te verwelkomen: 320.000 per dag; mede het gevolg van de aanleg van de hogesnelheidslijn en RandstadRail.

Van het oude station zouden de originele en uit 1957 daterende letters ‘ROTTERDAM CENTRAAL’ terugkeren. Maar zes van de zeventien letters werden eind vorig jaar uit de opslagruimte ontvreemd door onbekenden. Op de voorgevel verrijzen „duurzame replica’s van de originele letters”, aldus ProRail.