‘Tandje erbij, we halen het wél’

Fabienne Chapot (31) is eigenaar en ontwerper van tassen- en accessoiremerk Fab. In augustus opende de flagshipstore in Amsterdam (de 9 straatjes).

Foto Maurice Boyer

Roeping

„Als kind was ik altijd kleding aan het tekenen, ik droomde van mijn eigen modeshow. Mijn ouders drongen aan op een universitaire studie, omdat dat het hoogst haalbare was. Nu heb ik mijn eigen modemerk. Als je een heel sterk gevoel bij iets hebt, kom je er toch weer terug.”

Lef

„Ik ging bij een reclamebureau werken, maar ik heb te veel energie om op kantoor te zitten en ik snakte naar de mentale vrijheid om dingen op mijn manier te doen. Ik zegde mijn baan op en reisde naar Bali. Op mijn hotelkamer maakte ik schetsen van tassen. Daarmee ging ik naar een kleermaker: ‘Zoiets moet het worden’. Mijn ouders zijn ondernemers; vroeger aan tafel ging het altijd over omzetten en marges. Ze moedigden me aan om door te zetten.”

Verwondering

„Een jaar later lagen mijn tassen bij de Bijenkorf. Daarna volgden telefoontjes van buitenlandse distributeurs. Inmiddels verkopen we in 22 landen, er werken 115 mensen in mijn eigen fabriek op Bali. Onlangs belde Schiphol: we willen Fab. achter de douane gaan verkopen. Dan lig ik naast mijn stoel. Mijn tassen naast die van Marc Jacobs! Dit bedrijf blijft een kick, omdat er steeds iets nieuws gebeurt.”

Ambitie

„Soms heb ik het gevoel dat ik geleefd word door de groei, dat anderen van alles bedenken en ik het aan het bijbenen ben. Maar vaak ben ik zelf de aanstichter, ik wil geen kans onbenut laten. Neem ons parfum. Ik werd gewaarschuwd: dat haal je nooit voor Kerst. Dan maak ik er juist mijn missie van: tandje erbij en we halen het wél.”

Keerzijde

„Het is mijn bedrijf. Als er iets mis gaat of er zijn mensen boos ben ik het aanspreekpunt. Die verantwoordelijkheid is heftig. Toch zou ik haar niet graag delen. Ik ben van de impulsieve beslissingen en die neem je alleen.”

Geld

„In de mode moet je grote bedragen voorfinancieren. De eerste jaren had ik geen reserves. Dan belde ik blij mijn vader: pap, ik heb een order van een ton! ‘Fabienne, hoe ga je dat betalen?’, vroeg hij dan. Ook dit jaar heeft de boekhouder me op de vingers getikt. Een nieuwe winkel, een parfum, extra personeel – dat is te veel tegelijk. We redden het, maar ik heb er nachten van wakker gelegen.”

Succes

„Ik kan in bed opeens een visioen krijgen van een tas. Dan sta ik op en ga schetsen. Ik ontwerp nog steeds alle producten zelf. Ze reflecteren mijn persoonlijkheid: stoer, praktisch en eigenwijs. Volgens mij schuilt daarin het succes. Ik heb ook mazzel gehad. Volgens mensen om me heen heb ik ‘de gunfactor’ en krijg ik daardoor zaken voor elkaar. Mijn grootste geluk is dat ik mijn zakenpartner op Bali heb ontmoet, die de fabriek runt. Betrouwbaar en steengoed in haar werk.”

Toekomst

„Ik wil van Fab. een wereldwijd sterk merk maken. Het kan allemaal beter: de collectie, het merkgevoel, de pr. Ik ben gewoon nog niet klaar. Mijn vriend is arts, die werkt ook hard. Als we kinderen krijgen zullen we onze levensstijl moeten aanpassen. Dus ik neem het er nog even van.”