Maatpakken opeten

Een van de wonderlijkste mannenshows die ik ooit in Parijs heb bijgewoond, was die van het Franse Arnys, afgelopen januari. Er zaten mooie pakken in de najaarscollectie voor 2012, maar ook gekke asymmetrisch dichtgeknoopte blousejasjes en brede, gekleurde wollen cumberbands. Verre van modieus, wel charmant. Een paar dagen later werd ik ontvangen in de boetiek

Arnys, najaar 2012Arnys, najaar 2012

Een van de wonderlijkste mannenshows die ik ooit in Parijs heb bijgewoond, was die van het Franse Arnys, afgelopen januari. Er zaten mooie pakken in de najaarscollectie voor 2012, maar ook gekke asymmetrisch dichtgeknoopte blousejasjes en brede, gekleurde wollen cumberbands. Verre van modieus, wel charmant.

Een paar dagen later werd ik ontvangen in de boetiek van het bijna tachtig jaar oude mannenmodemerk aan de chique Rue de Sèvres, een ruime, zeer klassiek ingerichte winkel waar de tijd een paar decennia leek te hebben stilgestaan. Arnys, zo bleek, is een instituut, dat maatpakken voor Franse politici (Mitterrand, bijvoorbeeld) en zakenmannen maakt en zo’n tien miljoen euro per jaar omzet. Het huis is ook beroemd om de Forestière, een ruimvallend jasje met ronde kraag dat in 1947 werd bedacht voor Le Corbusier.

In een kamer op de eerste verdieping werd ik voorgesteld aan Jean Grimbert, een van de twee al wat oudere broers die de eigenaars waren van het merk. Zijn Norwich terriër zat naast hem. Ik kon hem nauwelijks verstaan– hij was erg schor – maar hij leek enthousiast over de show. Verscholen achter een onopvallende deur waren de ateliers. De jongeman die me rondleidde, vertelde over een mogelijke investeerder, waardoor Arnys zou kunnen uitbreiden.

In de week dat Arnys de najaarscollectie voor 2012 liet zien, deed Berluti dat ook; voor het eerst, in hun geval. Het Franse, in 1895 opgerichte merk was een schoenenlabel tot LVMH, het conglomeraat dat sinds 1993 de eigenaar is, er een compleet mannenmodemerk in zag. LVMH kocht een ontwerper weg bij Zegna en spaart kosten noch moeite om Berluti te promoten. Voor de presentatie van de voorjaarscollectie 2013, afgelopen juni, werden de tuinen van het Palais Royal afgehuurd en diverse Hollywoodsterren ingevlogen. In kitscherige decors deden modellen in gelikte, luxe, conservatieve outfits alsof ze aan het lezen/converseren/regisseren waren.

Kort daarvoor was bekendgemaakt dat ook Arnys was gekocht door LVMH. Maar duidelijk niet met de bedoeling eens goed aan de weg te gaan timmeren met het merk; de show voor voorjaar 2013 was gecanceld.

In december gaat de Arnyswinkel dicht. Na een verbouwing zal die heropenen als flagshipstore van Berluti. De mensen uit het atelier gaan voor het nieuwe merk aan de slag. Hun maatwerk gaat, als troost, Berluti by Arnys heten.

En zo wordt de modewereld weer een beetje eenvormiger.

Eerder gepubliceerd in NRC Handelsblad. Fotografie: Peter Stigter (teampeterstigter.com)

Berluti, najaar 2012 (foto Peter Stigter)Berluti, najaar 2012 (foto Peter Stigter)

 

Berluti, voorjaar 2013 (foto Peter Stigter)Berluti, voorjaar 2013 (foto Peter Stigter)