Liefdevol opgetilde baby's

Milou van Rossum is verrast door het nieuwe blad van Carine Roitfeld.

En daar lag ie dan opeens, in de doodgewone stationskiosk: CR Fashion Book, het nieuwe, langverwachte tijdschrift van de Franse Carine Roitfeld (58).

Er zijn weinig modevrouwen over wie de laatste tijd zoveel is geschreven en gepraat als Roitfeld. Het begon natuurlijk al met haar vertrek bij Vogue Paris, begin 2011. Onder haar leiding was dat uitgegroeid tot een sexy (letterlijk: het stond vol bloot en anderszins broeierige beelden) en toonaangevend modetijdschrift. De omstandigheden zijn nooit helemaal duidelijk geworden, maar het schijnt dat de rollebollende bejaarden en de kleine meisjes die gekleed, opgemaakt en besieraad waren als vrouwen van middelbare leeftijd in het laatste nummer de uitgever te veel van het goede zijn geweest. Iets meer dan een half jaar later kwam ze met Irreverent (oneerbiedig), een kloek, aan haarzelf gewijd salontafelboek vol gewaagde modefoto’s en familiekiekjes, en met de aankondiging van haar eigen blad.

En dan is er natuurlijk nog Roitfeld, de persoonlijkheid. Dankzij haar uiterlijk (modelslank, haar stijl een unieke, sexy mix van mode, rock-’n-roll en Franse chic) is ze een van de sterren van de modeblogs, en ze is nooit te beroerd een openhartige uitspraak te doen. Met name een interview in New York Magazine, waarin ze Anna Wintour, de hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue, vergeleek met een marionet is legendarisch.

Enfin, CR Fashion Book werd in september gelanceerd in New York en is nu dus ook te koop in Nederland. Het ‘book’ uit de titel is een verwijzing naar de koosnaam die bladen hebben in de tijdschriftenwereld, maar in dit geval mag het letterlijk genomen worden: het is dik, het is zwaar. Maar belangrijker: het is anders dan haar Vogue Paris. Zeker, nog steeds staan er pittige beelden in: een model dat haar ‘afgehakte’ hoofd zelf vasthoudt, bijvoorbeeld. Interessanter is echter dat er zo veel liefs in staat. Roitfeld is dit voorjaar grootmoeder geworden en dat heeft duidelijk indruk gemaakt. Het wemelt van de mensen- en dierenbaby’s, liefdevol opgetild door jonge, blonde modellen in zachtgetinte kleren. De nieuwste generatie topmodellen, onder wie de Nederlandse, hoogzwangere Ymre Stiekema, is gefotografeerd met de verwachtingsvolle blik die hoort bij twintigjarigen. In deze tijden van serieuze, volwassen mode een opmerkelijk frisse opvatting.

Roitfeld heeft inmiddels een nieuwe baan: ze is de internationale fashion director bij Vogue’s concurrent Harper’s Bazaar. Benieuwd of er nog een tweede nummer van haar boek komt.