Even de Picasso van het haakje lichten

The Spiral seizoen 1 5 afleveringen van 45 minuten € 22,99

Soms haalt de werkelijkheid de kunst in. Arturo, de Banksy-achtige leider van een groep activistische straatkunstenaars uit de serie The Spiral, had de recente roof van zeven kunstwerken uit de Kunsthal zelf kunnen bedenken. De Kunsthal mist onder meer een Picasso, een Monet en een Matisse. In The Spiral stelen zes aanhangers van Arturo werken uit zes verschillende Europese musea: een Munch, een Rubens, een Eckersberg. En een Picasso, uiteraard. Schilderijen van de Spaanse schilder worden het vaakst geroofd; de waarde van zijn werk is makkelijk vast te stellen, en er zijn er lekker veel van.

Ongeloofwaardig, vonden recensenten de diefstal in de pan-Europese serie, die door zes verschillende landen werd geproduceerd. Zo makkelijk kon het toch niet zijn om een Picasso van zijn haakje te lichten? Maar ook de echte dieven in de Kunsthal stonden binnen enkele minuten weer buiten – geholpen door het feit dat het afgaan van het alarm automatisch de sloten ontgrendelde. Musea zijn geen bunkers.

„Wat doen mensen eigenlijk met gestolen kunst?”, vraagt Max (Teun Luijkx) zich hardop af in de The Spiral. „De georganiseerde misdaad op de zwarte markt gebruikt liever schilderijen dan contant geld als aanbetaling”, weet Oskar. Het zou een mogelijk motief van de Kunsthal-rovers kunnen zijn. Maar het blijft gissen; misschien willen ze liever losgeld voor de werken.

Ook van de groep rond Arturo is het motief voor de roof niet geheel helder. Ja, Arturo is een kunstenaar die machtsverhoudingen wil blootleggen door kostbare guerrilla-acties. Eerder liet hij vervalste eurobriefjes neerdalen op een rijkeluisfeestje. De zes kunstwerken die Max, Oskar en de anderen stelen, zullen via ouderwetse pakketpost Europa rondgestuurd worden, en onderwijl te volgen zijn via de website thespiral.eu. Dat is een aardig gegeven, maar al gauw vraagt de kijker zich af of de ideële kunstroof mensenlevens waard is. Waarom stappen de kunstenaars niet naar de politie, wanneer er doden beginnen te vallen?

Het is ook moeilijk meegaan in de beweegredenen van de personages, omdat ze – al zijn ze rond de 30 – ogen als verwende kinderen, met kinderlijke ruzietjes en dito idealen. Storend zijn de karikaturale rollen van Snuf en Snuitje van Europol die de kunstdieven op de hielen zitten: de Vlaamse pinnige Roos en de losbandige Fin Juha die tegen zijn zin naar het suffe kunstdepartement is overgeplaatst.

Toch winnen de karakters in de loop van de serie aan sympathie. En de motieven van Arturo en zijn volgelingen blijken toch gelaagder dan gevreesd, zeker wanneer er nóg iemand op de schilderijen uit is. Voor de dvd-kijker is het jammer dat de ambitieuze website thespiral.eu – waarop de route te volgen was van de zes schilderijen die voor de gelegenheid ook echt uit de musea waren gehaald – niet meer wordt geactualiseerd.