Coca-Cola glaswerk

Een designklassieker onherkenbaar veranderen. Dat was het uitgangspunt van het Japanse ontwerpburo Nendo voor de serie borden en schalen gemaakt van het klassieke Coca-Colaflesje van Earl R. Dean. Dit buikflesje van dik, enigszins groengekleurd glas kwam in 1916 voort uit een ontwerpwedstrijd. De frisdrankenfabrikant wilde een flesje dat zelfs in het donker herkenbaar zou zijn. De vijf schalen en borden van gerecyclede Colaflessen worden met de mond geblazen en hebben net als de flesjes aan de onderzijde een geribbelde ring om slippen te voorkomen. De prijzen van de Bottleware-delen beginnen bij zo’n 50 euro.

Bestellen via: www.cocacola.co.jp

Marimekko in de lucht

De jurken, gordijnen en het serviesgoed van het Finse Marimekko zijn in één oogopslag te herkennen. Lange tijd kleefde aan de vrolijke en kleurrijke prints iets oubolligs, maar nu sluiten de soms zestig jaar oude dessins weer goed aan bij de tijdgeest – vintage ontwerpen zijn hot. Dat heeft Finair goed aangevoeld. De Finse luchtvaartmaatschappij heeft Marimekko uitgenodigd de huisstijl te verzorgen. De ontwerpers kregen de vrije hand: van de kop en schoteltjes aan boord tot en met de huid van de Airbus A340-toestellen mochten ze hun gang gaan. Op de vliegtuigen zit nu een klaprozenprint uit 1964 in blauw en geel, de nationale kleuren. „Ons doel is om een design luchtvaartmaatschappij te worden”, zei Mika Vehviläinen bij de onthulling van het toestel. „We zijn nu de reizende ambassadeurs van het tijdloze Finse design.”

Sneakers van een 104-jarige

De 104 jaar jonge Braziliaanse architect Oscar Niemeyer heeft een collectie sneakers en instappers ontworpen voor het Amerikaanse sportschoenenmerk Converse, dat ook uit 1907 stamt. Een gedicht waarin Niemeyer lang geleden zijn voorliefde voor golvende lijnen verwoordde, vormde het uitgangspunt voor zijn schoenontwerpen. Op vijf klassieke Converse-modellen liet de architect tekstregels printen uit zijn Poema da Curva. Vooralsnog zijn de sneakers alleen in Brazilië te koop.