BBC-topman George Entwistle stapt op wegens onjuiste Newsnight-uitzending

George Entwistle stapt op na een uitzending van Newsnight waarin een politicus ten onrechte in verband werd gebracht met kindermisbruik. Ook door de grootschalige misbruikzaak rond Jimmy Savile krijgt de omroep kritiek. Foto AP / Sang Tan

George Entwistle, de hoogste baas bij de BBC, heeft ontslag genomen in navolging van een uitzending van het programma Newsnight. Daarin wordt onterecht geïmpliceerd dat een politicus zich schuldig heeft gemaakt aan kindermisbruik.

Twitter avatar BBCBreaking BBC Breaking News “Wholly exceptional” events of last week convinced BBC director general George Entwistle he should stand down, he says. http://t.co/XUxnxZaM

Entwistle was nog maar kort algemeen directeur: sinds 17 september. Eerder vandaag zei hij al dat de uitzending nooit uitgezonden had mogen worden. Nu trekt hij ook zijn conclusies over zijn eigen positie, zo liet hij in een verklaring weten:

“In het licht van het feit dat de algemene directeur ook de hoofdredacteur is en uiteindelijk verantwoordelijk is voor alle inhoud, en in het licht van de onacceptabele journalistieke standaard in de uitzending van Newsnight op vrijdag 2 november, heb ik besloten dat opstappen het enige waardige is wat ik kan doen.”

Verkeerde McAlpine beschuldigd

In de uitzending van Newsnight van 2 november wordt Tory-veteraan Alistair McAlpine ten onrechte in verband gebracht met kindermisbruik. Zijn naam wordt niet genoemd, maar al snel wezen alle vingers naar hem. Het slachtoffer ontdekte gisteren pas, toen McAlpine zich verweerde, dat hij niet degene was die hem had misbruikt. Maar de beschuldigingen aan het adres van McAlpine hadden toen al ruim een week de tijd gehad om aan te zwellen.

Ook misbruikzaak Savile slecht voor imago BBC

Ook de misbruikaffaire rond de overleden BBC-presentator Jimmy Savile doet het imago van de omroep geen goed. Een rapportage over deze kwestie van hetzelfde programma, Newsnight, is vorig jaar geschrapt. Later bleek wijlen Savile zich wel degelijk aan tientallen kinderen te hebben vergrepen. Toen werd ook duidelijk dat de BBC hem daarbij waarschijnlijk weinig in de weg heeft gelegd.