Rover klaagt bij NMa over NS - naar België reizen wordt fors duurder

Reizigersvereniging Rover heeft een klacht ingediend bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) over het ‘monopolistische’ gedrag van de NS. De vereniging beschuldigt de vervoerder van kunstmatige prijsopdrijving voor reizigers die naar België willen.

Volgens Rover maakt de NS misbruik van zijn monopoliepositie doordat reizigers gedwongen zijn met de Fyra te rijden als volgende maand de Beneluxtrein, die nu nog elk uur tussen Amsterdam en Brussel rijdt, verdwijnt. Behalve dat de Fyra minder vaak rijdt gaan de tarieven fors omhoog. Ook biedt de NS geen abonnementen meer voor het traject.

Om de klacht kracht bij te zetten heeft Rover ook geklaagd bij de Belgische spoorwegen. Rover hoopt met de klacht druk te zetten achter de Tweede Kamer om in te grijpen nu het nog kan, licht een woordvoerder toe tegenover persdienst Novum:

“We hopen dat de beslissing wordt teruggedraaid.”

Gemeente Den Haag wil Beneluxtrein houden

De gemeente Den Haag deed vorige maand een dringend beroep op de Tweede Kamer om de Beneluxtrein in stand te houden. Treinreizigers die vanuit Den Haag naar Brussel willen, moeten vanaf december overstappen in Rotterdam op de Fyra en dan zijn de ticketprijzen ook nog eens veel hoger. Er rijdt geen Fyra vanuit Den Haag omdat er onvoldoende treinen zijn: het Belgische spoorbedrijft NMBS weigert een extra trein te kopen. Minister Schulz van Haegen dreigde daarom met juridische stappen.

Wethouder Peter Smit (Verkeer, VVD) schreef een brandbrief naar het parlement:

“Het is in de ogen van het Haagse stadsbestuur een ongelofelijk en verbijsterend gegeven dat de regeringshoofdstad van Nederland, tevens zetel van vele tientallen internationale fora, gerechtshoven en kantoren van internationale bedrijven, verstoken raakt van directe internationale treinverbindingen.”